Hadden we op de Gain teambuilding dag nog geroepen dat de Margrietsluis normaal gesproken best snel schut, worden vandaag door Karma teruggefloten; Twee uur wachten voordat we de sluis door kunnen. Het is ontzettend druk met vrachtverkeer bij de sluis en we missen de schutting net. Dan komt er een tweede containerschip met gevaarlijke lading en de sluismeester meldt via de marifoon dat er geen recreatie mee gaat vanwege deze gevaarlijke lading en dat het zeker 3 kwartier wachttijd oplevert…
Als we de zeilen hebben gehesen draait deze werkelijk alle kanten op en meer dan 7 kts is het niet, als het dat al haalt. Na een echte sla-lom koers lijkt de wind ons op een stabiele koers tussen de molens door richting de Rotterdamse hoek te sturen. Dat terwijl de geplande koers 90 graden verder ligt.
Onze plannen om naar Medemblik te gaan, gaan op de helling en we buigen af naar Enkhuizen. Het is onderweg best fris ondanks het mooie weer en er staat een uiteindelijk nog een 4Bft uit NW hoek. Enkhuizen is dan ook nog net bezeild. Tegen 17:45 lopen de Enkhuizen binnen, waar een jubileumfeest van de Compagnieshaven was georganiseerd. De haven was best druk en uiteindelijk kregen we een plek tussen de G en de M steiger. Eigenlijk een heel beste plek!
Zondag’s was het weer iets minder maar de temperatuur veel beter dan zaterdags. De wind is ZW en dat is plat voor de lap terug naar Lemmer. Dat is niet een fijne koers met de Yazz, dus kruisen we af. Halverwege komen we de Vliegende Hollander tegen waar we vlak achterlangs varen. De Vliegende Hollander gaat plat voor de lap naar Lemmer.
Vlak voor de Rotterdamse Hoek maken wij een gijp om over de andere boeg bakstag naar de Friese Kust te varen. Dit maal gaan we vlak voor de Vliegende Hollander langs. Als we bij de betonning van de Steile Klif komen maken we wederom een gijp en kunnen u Lemmer bezeilen. Wederom komen we vlak naast de Vliegende Hollander bij de Lemstergeul aan.
De wind is intussen aardig toegenomen en waait meerendeel 6 Bft, met vlagen gemeten tot 31 kts….