Het KNMI voorspeld een 3-4 Bft uit Zuid-Westelijke richting later ruimend naar Noord-West, met kans op een bui. Zicht goed in neerslag matig. Ook Buienradar laat een beeld zien waarbij er wat buien onder lemmer door schieten en daarboven blijft het droog.
We vertrekken om 11:15 uur richting de sluis en moeten even aan het remmingwerk wachten. Een huurschip met Polen doet een verwoede poging, boeg eerst, om af te meren en met een hoop geschreeuw licht het schip al snel achterstevoren. Tweede poging; dit maal succesvol. Het valt op dat opvullen een term is die niet velen kennen. Ook qua regels is het aan deze kant van de sluis meer anarchie dan hiërarchie.
We varen om 12:15 uur als eerste de sluis in en slaan de taferelen gaande. De bemanning van de huurschepen, kijken telkens weer met grote nieuwsgierigheid hoe we dat afmeren toch zo makkelijk doen met een middenlijntje en de achterlijn.
Als we naar buiten varen neem ik het besluit om een rif te zetten; het waait zo’n 19 knopen. De wind is Zuid-West en er staat een stijle zeegang. We stuiteren richting het westen en moeten een paar slagen maken; diep naar de Friesche kust en kort het IJsselmeer op. Door de stevige zeegang en de wisselende vlagen, meest boven de 6 Bft heeft Jeannet haar handen vol om de Yazz een beetje op koers te houden en dan zeur ik ook nog over een paar graden hoger of lager. En de wolken kleurden donkerder…..
Met dat we het Vrouwenzand ronden, ruimt ook de wind naar Noord-West en in tegenstelling tot een beetje ruime wind naar Hindeloopen te kunnen varen moeten we nog steeds aan de wind. Intussen staat niet alleen het groot zeil gereefd maar hebben we ook de fok voor een deel ingerold. Toch blijven we ruim 6 knopen lopen.
Om 17:00 uur meren we af in Hindeloopen met de kop tegen de steiger. We zijn nog bezig om de lijnen vast te zetten als er een Freedom uit Rotterdam wil afmeren naast ons. Dat lukt maar niet zonder onze vlaggenstok aan splinters te varen. “Da’s ook knap onhandig zo’n lange vlaggenstok die zo uitsteekt..” roept de schipper. “Het enige onhandige hier is jouw manoeuvre..” bits ik hem toe terwijl mijn ogen vuur schieten. “ik betaal wel een nieuwe..”roept de schipper waarop Jeannet zegt dat ik toch nog naar de watersport winkel moet en wel een nieuwe zal meenemen die we zullen declareren.
Onderweg was er een Ronstan lattenwagen gesneuveld en uit de rail van de mast geschoten. De twee M5 boutjes zijn uit de wagen getrokken doordat ik een zeillat tijdens het opdoeken de laatste keer iets te gewelddadig heb gedraaid in de lazyjack. In de watersport zaak hebben ze geen Ronstan lattenwagens, maar wel 2 M5 boutjes van 30mm lang. Ik moet dus wat zagen. Ik neem ook een nieuwe vlaggenstok mee van 41 Euro. Dat wordt een duur nachtje liggen voor de onfortuinlijke schipper…
’s Nachts regent het behoorlijk en de wind wil maar niet gaan liggen als ik om 6 uur wakker wordt. De volgende keer dat ik wakker wordt is het 8:30, waait het minder hard en is het droog. Dat wordt een rustiger tochtje terug naar Lemmer voor Jeannet. Als we een uurtje onderweg zijn breekt de zon door en wordt het bijna een strak blauwe lucht met een knoop of 7 wind uit het Noord-Westen.
Voorbij het Vrouwenzand zakt de wind verder in en zelfs de gennaker kunnen we met deze bakstag wind niet in de lucht houden. Ik neem het grootzeil weg zodat we alleen op de gennaker kunnen varen. Zo halen we tocht nog een beetje varierende snelheden tussen de 4 en 5 knopen.