Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

23 augustus 2009

En weer is het prachtig weer! Het kan dit jaar niet op lijkt het wel…..
Rond een uur of 12 varen we uit voor een rondje Ketelbrug en terug. De wind vlaagt met af en toe 5 Bft uit ZO richting.

Net als we de Houtrib uitvaren horen we een gebrul achter ons. Dat kan geen vrachtschip zijn (hoop ik althans….) Het is een Consolidated PBY5A ‘Catalina’ watervliegtuig die vanaf Aviodrome in Lelystad rondvluchten maakt.

Deze komen we regelmatig tegen en er worden ook waterlandingen en waterstarts gemaakt met dit vliegtuig. Best bijzonder om mee te maken zo’n brullend monster tussen de zeiljachten door zien schieten….


Als we draaien bij de Ketelbrug kunnen we 60 graden aan de wind varen, een koers waarbij Yazz bijna maximaal loopt. We lopen dan ook snel andere schepen in. Een schip, dat later een Beneteau 29 blijkt te zijn, lopen we achter op. Om dat ik steeds 60 graden blijf sturen tov de wind moet ik de indruk gewekt hebben bezopen te zijn. Met de veranderlijke windrichtingen van vandaag varen we soms 90 graden over de ene en dan weer over de andere boeg. Hoewel de variaties het merendeel van de tijd veel minder extreem zijn.

smiley

Waarom doe ik dit? Om weer eens een theorie uit vergane tijden te toetsen. De theorie is dat als je een koers (aan de wind) vaart waarbij je schip (bijna) zijn maximale snelheid haalt je sneller van A naar B komt dan via de COG (Course Over Ground, een rechte lijn dus). De schipper van de Beneteau neemt de helmstok van zijn vrouwelijke roerganger over als hij ons snel ziet inlopen, maar waarschijnlijk denkt dat ik dronken ben
Ter hoogte van de energie centrale in aanbouw schift de wind, waardoor ik sturend op mijn 60 aan de wind opeens een behoorlijk stuk moet oploeven en meteen daarna weer een meer dan behoorlijk stuk moet afvallen, waardoor ik eerst naast de Beneteau lag maar en nu strak achterlangs schiet over de andere boeg.

Tijdens dit experiment is de verleiding groot om toch naar de COG te sturen, maar als je die verleiding kan onderdrukken levert het je wel een mooie winst op aan het eind van de rit. We lopen dan ook ver voor de Beneteau de Houtrib weer binnen. Wat mij betreft is het experiment geslaagd.