Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Pinksteren 2019

Pinksteren 2019 begint met storm op de zaterdag met uitschieters tot 54 kts. We blijven dus een dagje aan de wal liggen.
Maar zondag is het beter, het zelfs mooi weer, maar met niet te veel wind. We zijn wat laat vertrokken. Dat heeft een voordeel, nl. dat je net ziet dat de sluis ram vol ligt en je er niet meer bij had gekunt.

We meren af aan het remmingwerk en wachten rustig tot we naar binnen kunnen. Er moeten eerst 3 binnenvaartschepen naar buiten en als ons licht op groen gaat, varen we zomaar als een van de eerste naar binnen. Toch is het nog aardig druk, inclusief een grote klipper. Al met al duurt het even voordat alle schepen in de sluis liggen ondanks aanmaningen van de sluiswachter om snel in te varen, staat de brug behoorlijk lang open.

Toch kost he alles bij elkaar een uur om de sluis te passeren. De wind is zuid-west, voor ons dus niet ideaal omdat we naar Staveren willen. we kruisen dus wat af en dan zakt de wind er uit (4 kts) als we iets voorbij Oudemirdum zijn. We zetten de motor bij en varen intussen met de kop in de wind in westelijke richting. ALs we bij het Vrouwenzand aankomen trekt de wind weer aan. Wij hebben met het grootzeil omhoog gevaren voor het geval dat. En nu is dat geval er. DE fok gaat bij en we kunnen nog even lekker zeilen met 12 kts wind. Met een uurtje zijn we in Staveren en krijgen een mooie plek aan de E stijger op 1086; bijna aan de kop van de steiger.

‘s-Avonds eten we vis in de Visserman, waar ze zeewolf op de kaart hebben staan als catch of the day. We zijn allebei rozig van de hele dag op het water en terug aan boord val ik al snel op de bank in slaap, snurkend en wel. Om 23:00 uur maakt Jeannet me wakker om naar bed te gaan :-).

De volgende ochtend worden we met gekletter van regen op het dek wakker, maar het is nog veel te vroeg om er uit te gaan. Dat doen we pas tegen 9 uur en dan staat de zon er aan een stak blauwe hemel.

Via het marifoonbericht op Internet zie ik dat er een waarschuwing voor Noord-NoordOost 6 Bft is afgegeven. Als we rond 11 uur uitvaren, staat er bijan 7 Bft en af en toe meet ik vlagen van 31 kts (bijna 8 Bft). Er lopen behoorlijke golven en Jeannet heeft haar handen vol aan het sturen op een bijna voordewindse koers naar de VZ-N. We halen hier 9.9 kts op het log(SOG).

ALs we rond het Vrouwenzand zijn komen we in de luwte van het Friese land en zijn de golven zo goed als weg. De wind waait er niet minder om; er staat een dikke 6.
Maar met een beetje goeie wil kan ik langs de boeienlijn blijven sturen en is daarmee Lemmer net bezeild.

Door alle drukte hebben we geen foto of filmmateriaal, maar wel super gezeild.