Spanning; of het gebrek daar aan


Na de problemen tijdens de tocht naar Helgoland met het opladen van de accu’s is er één nieuwe accu van 165Ah geplaatst. De weekende daarna merkte ik dat tijdens het laden via de walstroom, de spanning niet boven de 12.8 volt uit kwam en de acculader veelvuldig in “Störungsmeldung” stond.
De lader is nog de originele Brilon lader (IEB) van 40A en lijkt nu aan het eind van zijn Latijn. Ook als ik even een behoorlijke belasting op het boordnet zette wilde de lader niet in zijn laadmodus springen. Het werd dus tijd voor een nieuwe lader.
Gegeven de theorie dat je minstens 10% laadcapaciteit moet hebben van je totale accucapaciteit, bij mij dus 330Ah, zou ik dus met een 35A lader uit moeten kunnen. Die vind je maar zelden, dus het is kiezen tussen een 30A of een 40A. Omdat ik de serviceaccu’s parallel heb geschakeld kan je die als één zien. Ik heb dus een acculader met 1 uitgang nodig en ik heb besloten om voor 30A te gaan. De kosten voor een 40A zijn meer dan het dubbele en is mij dat niet waard. In theorie laadt 40A 2.75 uur sneller dan een 30A als de accu’s nagenoeg leeg zijn tot aan 80%. Dat zijn ze in principe nooit.

Uiteindelijk heb ik voor een Victron Blue Smart IP22 12-30/1 gekozen. Leuke bijkomstigheid is dat je de status van de acculader via een app op je telefoon/iPad via bluetooth kan bekijken.
De nieuwe acculader was eenvoudig te installeren. Wel even een stopcontact gemonteerd, zodat ik niet de stekker van de lader hoefde af te knippen en de garantie dus niet vervalt:-). Dat stopcontact was een fluitje van een cent in vergelijk met het eerder geplaatste stopcontact bij het keukenblok. Daarvoor moest ik 9 meter flexibele leiding met draad aansluiten op het 230V netwerk aan boord met een montagedoos en een modern stopcontact. Maar nu kunnen we wel makkelijk het Nespresso apparaat aansluiten 🙂

Omdat ik voortaan ook beter zicht wil hebben op het verbruik heb ik ook een (draadloze) accumonitor gekocht, die ik in het groen omlijnde deel van mijn boordnetwerk ga inbouwen. Daarvoor moet ik nog wel even ergens een accukabel van 70mm2 van een centimeter of 30 laten maken….

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*