Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

26 maart 2016, een nieuw seizoen een nieuwe haven

Het duurt altijd langer dan je wilt, maar nu is het seizoen dan eindelijk weer begonnen. Hoewel we dit minder kriebels hadden dan andere jaren, we waren veel te druk met de verhuizing, zijn we super blij dat we weer kunnen varen. Vandaag gaat de boot te water en met de vooruitzichten van het paasweekend, hebben we besloten meteen door te varen naar Lemmer.

Het weer is prima, er staat een stevige wind 5-6 Bft, met een blauwe lucht. Tegen de avond voorspellen ze minder weer. Het is 9:30 als we op de haven zijn. Eerst nog even de zeilen bij de zeilmaker opgehaald, waar wat kleine reparaties aan de huik en buiskap zijn gedaan en een losgeraakt stiksel van een zakje van een reguleerlijn in de fok.

Omdat we hebben aangegeven nag naar Lemmer te moeten varen worden we vrijwel direkt te water gelaten en om 10:00 uur ligt de Yazz weer te dobberen. De motor start in 1x zonder problemen en er zijn geen lekkages aan boord.

In het kommetje leggen we de Yazz zoveel mogelijk met de kop in de wind zodat we de zeilen aan kunnen slaan. Intussen zijn Anton en Nienke ook even langs gekomen en de hulp van Anton is meer dan welkom met deze harde wind. Rond een uur of 1 zijn we klaar en net voordat we willen vetrekken wil er een groot aluminium schip voor ons afmeren waarvan iedereen kan zien dat het niet past. Ik zit nog in de bakskist als ik het zie gebeuren. Het schip, 14 ton, waait met zijn kont tegen ons anker, dat daarbij ontzet. Bij inspectie in de ankerbak zie ik kleine haarscheurtjes die zijn ontstaan bij het schuiven van de ankerplaat op het dek. Deze is 5mm van zijn plek geschoven door deze aanvaring. Het andere schip heeft een grote kras over zijn romp en de eigenaar is er ziek van.

Van binnen kook ik, maar naar buiten houdt ik mij in en probeer rationeel te blijven. Er worden adressen en telefoonnummers uitgewisseld en na de Pasen zal ik contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij.

Al met al levert het een half uur vertraging op maar om 13:30 varen we uit naar Lemmer. We nemen afscheid van een vertrouwde thuishaven en zetten koers naar onze nieuwe thuishaven in Lemmer.

Op alleen de fok zeilen we een NNO koers met een snelheid tussen 5 en 7 knopen. Met de wind mee is het goed te doen en we hebben het niet koud gehad onderweg.

Tegen 5 uur lopen we aan bij de Prinses Margriet sluizen, waar we de enige zijn als we de kolk binnen varen. Het schutten ging voorbeeldig en om 18:00 uur zijn we afgemeerd en ligt de Yazz voor de deur.