Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

11-12 april 2015, 1ste weekend trip

Het eerste weekendtripje staat voor de deur. De voorspellingen zijn niet echt bemoedigend, met windstoten tot 40 kts in buien. We besluiten op tijd weg te gaan om zodoende de voorspelde pittige buien later op de middag te ontlopen.

Om 11 uur varen we uit richting Enkhuizen. De wind is SW met 19-20 kts. We hebben al vast en rif getrokken voordat we uitvoeren. Zolang we richting de ET-O varen, de wind ruim achterlijk, is het allemaal behoorlijk relaxed.

Zodra we de boei ronden merken we dat het behoorlijk waait en de wind zit nu structureel tussen 24 en 27 kts. Als er een behoorlijke bui lost barst trekt de wind verder aan tot 32kts. Ik haal de fok weg en alleen op een gereeft grootzeil, we lopen nog steed dik boven de 6 kts, varen we op de ET-N af. Net als we die ronden en de zeilen strijken trekt de wind door naar 40 kts, over dek weliswaar, maar toch.

In Enkhuizen meren we af in de Compagnieshaven, zoals gewoonlijk, box Q-27. Het is 14:00 uur. DE haven heeft een behoorlijke refit gehad en wij liggen in een van de nieuwe boxen aan de hoofdsteiger. Dan loopt er een bekend gezicht voorbij. Blijkt, volgens mij heet hij Adrie, een van de mannen te zijn waarmee ik op de boot van Martin Botter, de Blauwvoet, in 2008 wedstrijden mee heb gevaren.

We lopen nog even langs de watersport winkel van Joosten, waar Jeannet nog een paar mooie bootlaarzen van Gill op de kop tikt. Het zijn de laatste en we krijgen ze voor een prikkie.

’s Avonds eten we, bijna traditioneel, in het Italiaanse restaurant Porto Vecchio. Om 22:00 uur gaan bij ons de luiken dicht.

De volgende ochtend, na een evenzo traditioneel ontbijt aan boord, varen we om 11:00 uur uit. De voorspelling ZW 5-6 Bft met een windwaarschuwing tot 7 en later ruimend naar NW. Met een eerste rif zetten we koers naar de ET-N en vandaar 123 graden naar de ET-O. Met 24kts wind lopen we regelmatig over de 7 knopen. Na de ET-O moeten we scherp aan de wind en het rif komt goed van pas want de wind loopt op tot 28-29 kts in vlagen 32. We varen helemaal door tot aan de dijk, om vervolgens met een lange slag de Houtrib op te zeilen. Met een laatste slag komen we bij de huizen van Parkhaven uit en strijken de zeilen.

Het was, ondanks de harde wind, een geslaagde eerste trip!