Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

10-11 oktober; mooi, koud en veel wind

Wederom een weekend met prachtig weer. De Oostenwind maakt het guur en we gaan dikt aangekleed richting Enkhuizen. Aan de wind richting de ET-O en dan ruime wind naar de ET-N is het goed te doen aan boord. Als we in Enkhuizen komen barst het er van de klippers, aken etc. vanwege de Klipper-race 2015. Wij liggen weer in de Compagnieshaven op Papa-1, met de kop in de wind en de kont naar de zon. Onder de buiskap is het prima uit te houden, warm zelfs.

Tijdens ons gebruikelijke rondje door de Oude Haven zou je niet zeggen dat het je al aan het eind van het vaarseizoen zit, zo druk is het in de haven. We tellen tot 7 dik bij de jachten.

IMG_1053

Als we de volgende ochtend wakker worden giert de wind door het want. Hmm, dat belooft niet veel goeds. Met de kachel op standje 3 verjagen we de kou uit de boot en na het ontbijt maken we de boot klaar voor vertrek. We liggen aan de hoofdsteiger en met deze krachtige Oostenwind (6Bft) moeten we onze maatregelen nemen om zonder problemen af te varen. Op de lijnen trekken we de Yazz vrij van de palen, langs de hoofdsteiger zodat de kop vanzelf kan omwaaien als we de lijnen losgooien. Jeannet tipt me om de middenlijn vast te laten zitten zodat we nog kunnen corrigeren als de kop te snel omwaait. Niet aan gedacht en een prima tip.

Ik had al een dubbel-rif getrokken maar, nog in de jachthaven besluit ik alleen op de fok te zeilen. Dat lijkt een prima keuze merken we later als we jachten passeren met een fok en dubbel rif.

Op het Krabbersgat staat een behoorlijke deining en we zien de jachten een voor een klappers vanjewelste maken zo recht tegen de wind en golven in. Ook wij maken een paar behoorlijke klappers. Het lijkt soms of de punt recht naar de hemel wijst om vervolgens met oorverdovend lawaai op het water te klappen.

Vanwege de Klipper-race varen we iets richting de ET-N op de motor en dan gaan we onder zeil verder. Al snel lopen we dik 6 kts, soms zelfs boven de 7 kts. En dat alleen op de fok. We meten in windstoten tot 32 kts wind.

We steken iets door bij de ET-N en maken dan een klap en we zouden precies de ET-O moeten kunnen bezeilen. Omdat de wind wat varieert in richting halen we op 2 groen staken net de ET-O niet en moeten een korte klap maken voordat we de ET-O bezeild hebben. Dat levert dan wel weer even onderstaande shots op.