Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Navigatie met de iPad

Al sinds 2011 heb ik ervaring aan boord van de Wink met de software van iNavx en een iPad I en vanaf 2012 ook aan boord van de Yazz met een iPad II. Eerst met een AIS ontvanger van DigitalYacht met GPS data uit een Furuno GP32 (zie hier)en nu sinds een jaar met een Advansea Rx-100 met een digitiale GPS ontvanger via een Wifi muliplexer van vYacht.
Elk jaar kocht ik een kaartupdate van iNavx voor €34,99. Echter dit jaar kost zo’n update €51,99, een prijsverhoging van bijna 50%! De iNavx-app was tot voor kort het enige programma dat via een Wifi koppeling NMEA data kon tonen in de navigatiekaart op een iPad. Sinds twee weken echter heeft Transas iSailor ook een update waarmee nu ook Wifi NMEA data kan worden getoond op de kaart. De kaarten kosten hier € 21,99 en worden daarna kosteloos voorzien van updates, i.t.t. iNavx.
Prijs technisch is iSailor dus een interessante optie. Kosten éénmalig voor aanschaf iNavX app €44,99, plus een kaart voor 28XG United Kingdom & Ireland, kosten €51,99 per jaar. Daar bovenop komen dan de kosten voor een verplicht xTraverse account van $10 per jaar (€ 7,20 op 27 april 2014). In totaal dus een kleine €105, waarvan dus een kleine €60,00 per jaar voor kart(updates). De kosten voor iSailor zijn: iSailor app €0,00, kosten kaart North Sea; Netherlands- Belgium, €21,99. Activatie, éénmalig van AIS en NMEA opties, €8,99 per optie, €4,49 voor de additionele HDG en ROT opties en €0,89 voor large AIS objects on big scale charts. In totaal dus €45,35. Hier komen geen kosten meer bij, tenzij je kaart uibreidingen wilt hebben. Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat de kaart van iNavx een groter gebied dekt dan die van iSailor.

28XG_alternate_boundary_image-March2014 Clipboard-2

Maar als je niet meer nodig hebt dan Nederland en België, dan betaal je ook niet voor iets dat je niet nodig hebt.

Hieronder de kaart vanuit de twee verschillende applicaties:

foto 1 foto 2

Hieronder nog even een schema van het NMEA netwerk aan boord. Links naar beschrijvingen hiervan vindt je hier en hier.

yaaz netwerk

In het gebruik vind ik de kaarten van iSailor  bruikbaarder dan die van iNavx, omdat je alle belangrijke info duidelijk in beeld hebt. M.n. de functie knoppen onder het scherm van iNavx waren mij een doorn in het oog,omdat je die met enig zonlicht niet kan onderscheiden. Daarnaast vond ik het altijd vervelend om de databalk met sensor data te moeten scrollen tijdens het zeilen. Natuurlijk hangt dat af van de hoeveelheid parameters die je daar configureert, maar lastig is het.
Bij iSailor heb je die data duidelijk op je scherm. Bij iSailor is dan de te sturen koers v.s. de actuele koers iets minder duidelijk te zien t.o.v. iNavx als je de compasroos vergelijkt met de balk uit iNavx. Het zwarte, met wit omlijnde driehoekje is moeilijk te zien in de compasroos.

De kaart en object informatie is echter weer veel beter dan die van iNavx; mn completer, t/m de licht karakteristiek van een licht object aan toe. Belangrijk voordeel is ook dat je zelf objecten (boeien, wrakken, POI’s etc.) op de kaart kan plaatsen zodat je de kaarten ook bijgewerkt kunt houden. Iets dat in iNavx niet mogelijk is.

In bovenstaande vergelijking heb ik de bij mij geïnstalleerde iNavX versie 4.0.1  met de kaart Belgium And Netherlands, 28XG United Kingdom & Ireland, versie 141 van 2 mrt 2014, vergeleken met de iSailor versie 1.6.2, met de kaart North Sea. Netherlands – Belgium, update 24-04014