Al weken zijn Anton en ik bezig om een DigitalYacht iAIS device gekoppeld te krijgen aan het Seatalk netwerk aan boord van de Wink. Eigenlijk zou je verwachten dat dit een simpele klus zou zijn. Wel, het installeren van de iAIS is kinderlijk eenvoudig en het koppelen van de iPad met de iAIS is ook simpel.
Het probleem echter is het feit dat de iPad 1, zonder 3G, niet beschikt over een interne GPS. Hoewel er in alle info over de iPad 1 staat dat er assistive GPS in zit, bevat het ding geen GPS hardware receiver. De GPS die je op deze iPad ziet is gebaseerd op een driehoeksmeting tussen bekende WiFi stations. Dit is verre van nauwkeurig en buiten bereik van WiFi stations volkomen waardeloos en onbruikbaar. Je hebt immers geen GPS positie meer!
Het bovenstaande is eenvoudig op te lossen door een NMEA0183 signaal op 4800 baud aan te bieden aan de iAIS, die hiervoor een bedraade in- als uitgang heeft. Het ding multiplext vervolgens alle binnenkomende data naar een wireless signaal op 38400 baud.
Het probleem bij ons is dat we niet weten welke Raystar GPS ontvanger we hebben, en er zijn er vele met ieder zijn eigen bedrading. Kortom welk draden geven het NMEA0183 signaal? De Raystar die in de Wink zit heeft 6 draden, waarvan rood en zwart de spanningsdraden zijn. Het tweede probleem is dat Seatalk op 38400 baud werkt en de iAIS 4800 baud input wil hebben.
Wat we ook geprobeerd hebben, we kregen het niet voor elkaar. Telkens zagen we op de iPAD met het testprogramma gele $GPRMC regels binnen komen, welke dus niet uit de GPS receiver komen maar op basis van het assistive GPS signaal van de iPAD zijn afgeleid. Dat geeft toch al gauw 100m verschil, mn op de Noorderbreedte gek genoeg. De Oosterlengte bleek steeds redelijk in de buurt te liggen, maar dat terzijde.
De Raystar 125 GPS( 5 draads antenne kabel!) kan op zowel NMEA0183 als op Seatalk protocol praten. Voor de laatste moet de groene draad bij de 12V rode draad gekoppeld worden. Later vonden we een beschrijving van de Raystar 112 GPS met 6 draden, die leek op wat wij in ons handen hadden. Echter de schema’s volgende bleek dit weer niet te werken. Wat wel leek te kloppen was de beschrijving van de Raystar 125 GPS die op NNMEA0183 protocol kan werken als je de groene draad van de 12V los haalt en dan de gele draad asl NMEA0183 Out(+) gebruikt.
Mocht je toevallig een zelfde combi hebben, dan is onderstaand schema een werkende oplsossing. We hebben nu de externe Raystar(waarvan we nog steeds niet weten welk type…) direct aan de iAIS gekoppeld en parallel gebruiken we deze draden ook om via de Seatalk convertor de DCS radio te voeden met NMEA0183 data op 4800 baud en om via het Seatalk netwerk de GPS data naar alle Raymarine/Autohelm/Raytheon devices te koppelen. Het werkt eindelijk!