Weer eens een weekeindje met z’n tweeën weg. Het is mooi weer met veel zon, maar weinig wind. We hebben plannen om naar Hoorn te gaan.
Rond 12 uur varen we uit richting de Houtrib sluizen. Omdat er twee binnenvaart schepen aan komen die ook de sluis door moeten, moeten we wachten en rondjes draaien. Intussen komen er meerdere jachten aangevaren. Mijn oproepen aan de Houtribsluizen worden niet beantwoord. Waarschijnlijk omdat ze te druk zijn met de twee binnenvaartschepen, waarvan er één ook nog zijn auto aan de wal wil hijsen.
Na ruim een uur zijn de door de sluizen heen en ik doe even een ATIS test met de Centrale Meldpost op kanaal 1; “Centrale meldpost, Centrale meldpost, hier zeiljacht Yazz Papa Foxtrot 4637, voor een ATIS test, over” …… “Hier Centrale meldpost” ….. “Centrale meldpost, hier zeiljacht Yazz voor een ATIS test Papa Foxtrot 4637, over” …… “Centrale meldpost, ja hoor, luid en duidelijk en ATIS zichtbaar..” ….. “Centrale meldpost bedankt, over en uit”
Als we door het jachtengaatje varen kunnen we de geplande koers van 290 graden niet bezeilen. Initieel halen 268 max. Maar de wind krimpt en we moeten steeds verder afvallen. We sturen intussen 250 graden. Ik besluit overstag te gaan om de opstekers te gebruiken. We varen nu pal noord en nog steeds is Hoorn niet bezeild.
We passen de plannen aan en gaan voor Enkhuizen, zodat we zo meteen door de Krabbersgatsluis moeten. Door de verder krimpende wind kunnen we verder op steken en zo komen zonder overstag te gaan bij de ET-Z uit.
We missen net de schutting van de sluis en moeten dus op de volgende wachten. Niet veel later (20 minuten) kunnen we geschut worden. En om 17:00 uur meren we af in de Compagnies haven.
Als we Enkhuizen in struinen zien we een hoop mensen verkleed. Het blijkt de herdenking van de Spaanse Bezetting te zijn. De meeste restaurantjes hebben hun menu daar op aan gepast. En wij gaan bij het ankertje dan ook tapas eten. Het is behoorlijk druk, maar het lukt ons om een tafeltje te krijgen. Het zit hutje mutje.
De volgende dag ziet er heel anders uit. ’s Nachts hebben we regen gehad en het waait intussen 4Bft. Er wordt een waarschuwing voor het Markermeer en IJsselmeer afgegeven, Z-ZW 6 Bft.
We halen snel even verse broodjes en nuttigen een lekker ontbijtje. Om 11 uur varen we uit.
Het Krabbersgat uit naar de ET-N en vandaar naar de ET-O en dan richting het Commissarislicht.
De wind neemt intussen behoorlijk toe en hoewel een een rif hebben staan, tezamen met de grote genua, loopt de Yazz toch een paar keer behoorlijk uit het roer.
Na het ronden van de ET-O moeten we aan de wind richting het Commissarislicht en de wind vlaagt nu toch regelmatig naar 25 knopen. Ik neem het roer over en moet met dit zeilplan behoorlijk wat wind lozen. We komen dan ook niet boven de 5,3 knoop uit….
Als we de Houtrib op varen, zie ik grote donker wolken waar een bui uitvalt aan komen. Er was ook onweer voorspelt, dus ik neem het zeker voor het onzekere en strijk de zeilen. Net als ik klaar ben hebben we 36 knopen over dek aan de rand van de bui. Ben ik even blij!
Om 14:00 uur liggen we in de box.