Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Naar Engeland; Dag 10

Om 04:00 uur hebben we via de marifoon even een palaver en om 04:15 varen we met zijn allen uit, terug naar huis.

Het begint net licht te worden er staat weinig wind. We zullen nu eerst terug moeten richting de Medway boei, aan het begin van het Princess Channel.

We hebben de stroom voorlopig nog even mee en tegen een uur of 9 kunnen we ook zeilen. Maar hard gaat het niet. We varen zo’n beetje halve wind richting de oversteekplaats van de shipping lane. Het is zondag dus we verwachten niet heel veel beroepsvaart. Tegen een uur of twaalf zijn we allemaal zo’n beetje bij de oversteek plaats, die we haaks over moeten richting de boei Garden City. Daarna buigen wij af naar Stellendam, tezamen met nog twee andere schepen. De rest gaat door naar de Roompot.

Als we de shipping lane over zijn, we hoefden slecht één keer even in te houden om een mega tanker te laten passeren, zetten we koers naar de boei Track Ferry. Deze boei markeert de kop van de Westhinder bank. De wind is net nade oversteek van de shipping lane helemaal weggevallen dus moeten we verder op de motor. Met een gemiddelde snelheid van 7 knoop en zo’n 69 mijl te gaan, zijn we nog wel een uurtje of 10 zoet.

In de buurt van de Thornton bank liggen twee windmolen parken, die niet op de kaart staan aangegeven als zodanig. gelukkig is het zicht goed, dus een probleem zal het niet vormen.

Tegen een uur of 7 zien we de Nederlands/ Belgische kust weer.

Intussen wordt het donker en we zullen het Slykgat bij Stellendam dus op de verlichte boeien moeten aanvaren. Gegeven aal die zandbanken voor de kust wordt dat toch een beetje spannend. Intussen begint de vermoeidheid ook zijn tol te eisen en het kost ons allemaal best een beetje moeite om goed scherp te blijven.

Omdat in de groep van 3 schepen ook een schip uit Stellendam meevaart, zal deze bij het aanlopen van het Slykgat voorop varen zodat wij makkelijk binnen kunnen lopen. Op een bepaald moment, het is weer laag water, hebben we nog maar 1 dm onder de kiel. Gelukkig is het rustig en kunnen we zonder problemen binnen lopen.

Om 03:30 meren we af in de haven van Stellendam. Omdat ik weer gewoon moet werken, besluit ik eerst even 1,5 uur slaap te nemen voordat ik de 170 km naar huis rijdt. We hebben dan bijna 24 uur gevaren.

Het is een geweldige trip geweest met prachtig weer; veel zon, veel wind. Ik had het voor geen goud willen missen.

Ik heb mijn eerste oversteek gemaakt!