Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Hemelvaart 2018, 4 dagen op pad

Hemelvaart 2018 geeft een een wisselend weerbeeld voor de komende 4 dagen. De vier dagen dat we  aan boord zijn en een mini vakantie gaan genieten.

We wachten ’s morgens eerst de buien af en daarna vetrekken we richting Enkhuizen.

Als we in de buurt van het Vrouwenzand komen trekt de wind door naar 21 knopen. Gelukkig hebben we de wind half dus kunnen we wel iets hebben zonder te hoeven reven. Maar we moeten best veel lozen om het controleerbaar te houden. Dat blijkt ook wel als we achteraf de track bekijken en zien dat we een top-speed van 9.3 kts hebben gehaald! En dat zonder golven in de rug, die kwamen namelijk schuin van voren.

We besluiten om het vakantie gevoel optima forma te genieten door in de Buys-haven te overnachten. Een haven die wij nog nooit hebben aangelopen. En het is een prima haven, zeker als je wat rustiger wilt liggen dan in bv de Compagnies-haven. En we nemen een biertje op de verjaardag van Paulus.

De volgende dag gaan we via het Naviduct door naar Volendam. Het schutten verloopt snel, maar er is weinig wind. Met de genaker op bij een lopend windje lopen nog maar max 4 kts. En de wind krimpt dus we raken ook steeds verder van de ideale lijn naar Volendam. Als we voor Edam liggen maken we gijp met de genaker richting de wal. Deels omdat we dan een betere VMG hebben en er meer wind onder de kust staat zo blijkt. Dan gijpen we nog een keer nadat we de genaker hebben weggehaald en lopen de Gouwzee op en nemen de afslag naar Marina Volendam.

’s Avond eten we bij SmitBokkum, buiten op het terras. Maar ’s avonds is het best nog fris. Volendam zelf is nog stil. Het lijkt dat het toeristenseizoen nog niet echt is aangebroken.

De volgende ochtend is het nog steed mooi weer, zij het met een beetje hoge sluier bewolking en weinig tot geen wind. Het eerste stuk varen we dus op de motor, maar aan het begin van het Hoornse Hop trekken we de zeilen omhoog. We varen een knoop of 3. En ook nu worden we opgejaagd door een Dehler 39 JV of SV. Deze kan het qua hoogte en snelheid niet bijhouden en geeft na een 1/2 uurtje op en draait dan 180 graden en vaart met de genaker van ons weg richting Volendam.

Halverwege Hoorn en Enkhuizen is de wind echt op en we varen weer verder op de motor. Het is druk dus we verwachten wel wat wachttijd bij het Naviduct. Maar daar is het een komen en gaan en met 2 sluizen schutten ze aan een stuk door. Vertraging hebben we dus nauwelijks.

We gaan nu in de Compagnies-haven liggen en krijgen een plak aan de A-steiger, helemaal vooraan tussen de huurvloot.

’s Nacht heb ik een onplezierige droom die mij aanzet om in mijn slaap te schreeuwen, en hard. Ik krijg een stomp van Jeannet, ik weet dat ik heb geschreeuwd, en dat hebben ze rondom ons heen ook gehoord want ik zie lichten aan gaan om ons heen. Wij houden ons van de domme en slapen verder. De volgende ochtend doen we alsof er bij ons niets is gebeurd 😉

De verwachtingen zijn niet al te best voor de zondag er er zijn waarschuwingen voor hagel en onweer met windstoten tot 35 knopen afgegeven. Op de Buienradar houden we de ontwikkeling goed in de gaten en dan lijkt er tussen 11:30 en 12:30 een gaatje te ontstaan om droog uit Enkhuizen te vertrekken en met een beetje mazzel ook droog in Lemmer aan te komen.

Er staat een knoop of 16 wind vanuit het NW dus we lopen lekker snel met een knoop of 6.5 tot 7 en we komen dan ook precies voor de weeromslag thuis aan.