Het wordt een zomervakantie anders dan anders. Op vrijdag 14 juni mag het gips van Jeannet’s pols en de vakantie begint de volgende dag.
Hierdoor hebben we besloten eerst maar zonder boot weg te gaan en we vertrekken voor een weekje naar Dieppe, op een camping aan zee. Daarna hebben we nog 2 weken om te zeilen.
Het plan is, gezien het weer, eerst naar Texel te varen via Den Oever met een overnachting, om daar een paar dagen te blijven en dan door naar Vlieland.
Als we in de jachthaven van Den Oever liggen, loopt even later de Etesion binnen. Het nieuwe schip van Peter en Thea, die we al jaren niet meer hebben gezien. Leuk om weer even bij te praten en hun nieuwe schip te bekijken, een Breehorn 45. Een prachtig schip.

Met mooi weer in het vooruitzicht voor de komende dagen is het verblijf op Texel toch kort. De reden is dat het weekend Vlieland waarschijnlijk vol zal liggen en de keuze dus is tussen; op donderdag vertrekken naar Vlieland of pas na het weekend en bijna een week op Texel blijven.

Ook het verblijf op Vlieland is korter dan we zouden willen. Met verslechterende weersomstandigheden in het vooruitzicht voor langere periode en met veel wind, besluiten we dit uit te zitten aan de IJsselmeerkant. We hebben dan meer keuze om zonder stress weer naar huis te kunnen. We landen daarom in Makkum.

Door het slechte weer liggen we hier ook een paar dagen en als er even een gaatje met opklaringen is varen we naar Stavoren. Vanwege de hoeveelheid wind doen we dat alleen op het fokje, wind bakstag 6 Bft. Voor de haveningang maken we een gijp en willen we de fok indraaien, maar die blokkeert. Opeens en op de elektrische lier hoor ik een knal en de fok draait moeiteloos in. Hmm, vreemd denk ik nog.
Als ik in de sluis naar de topwartel van de fok kijk, zie ik een stukje blauwe lijn bengelen. Duidelijk gebroken en het blijkt de fokkenval te zijn. Mijn voorlopige conclusie is dat de fokkenval om de voorstag is geslagen tijdens het indraaien van de fok. De elektrische lier is zo sterk dat de dyneema lijn is gebroken. Wat op zich gek is omdat het rolfoksysteem daar tegen is beveiligd en dus niet zou kunnen gebeuren.
Mijn conclusie is ook dat de voorstag daardoor getordeerd moet zijn en dus niet meer is te vertrouwen. En na nog een paar dagen met slecht weer vertrekken besluiten we dat we beter thuis kunnen zijn dan nog dagen met regen en wind in een haven te liggen. We besluiten daarom binnendoor terug naar huis te varen, maar met een klein geïmproviseerd stormfokje stand-by, mocht de motor onderweg nog uitvallen. Die les hebben we nl. al op onze maiden voyage in 2013 geleerd….

We zijn dan anderhalve week met de boot op vakantie geweest.