Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Singlehanded

Het is nog steeds veel te koud met Noorderlijke winden die poollucht aanvoeren. Jeannet heeft dan ook vriendelijk bedankt om te gaan zeilen; en dat begrijp ik wel. Ik ga dus een dagje singlehanded varen.
De lucht is redelijk blauw met een flauw zonnetje en de voorspelling is 3-4 Bft N-NO.

Bij de sluis is het druk met vrachtverkeer, dus ik moet aan het remmingwerk wachten. Er liggen een paar jachten te wachten. Toch kunnen we nog mee als twee grote vrachtschepen in zijn gevaren.

Naast mij komt een Bavaria 37 liggen en de schipper spreekt mijn aan;”Bedankt voor je adviezen” zegt hij. Ik kan het niet plaatsen, maar zo vertelt de schipper dat hij van de winter bezig was met de aankoop an een Dehler 37CR en met mij contact heeft gehad over de aanschaf. Dat kon ik mij gelukkig wel herinneren, maar ik heb met een 3-tal personen contact gehad over info over de D37, dus zonder gezicht erbij is dat moeilijk te herkennen, maar teruggravend in mijn mails weet ik weer hoe het zat.

Eenmaal onderweg, ik had een knoop in de downhaul van het grootzeil waardoor het hijsen van het grootzeil een beetje onhandig ging, wordt ik achtervolgd en langzamerhand ingehaald door een Jeaneau of Baviara 36 voeter op enkel de fok. Ik loop toch aardige snelheden tussen de 6 en 7,5 knoop. Dus ik doe mijn uiterste best om voor te blijven, maar begrijp er geen reet van. Totdat ik iets hoger op de koerslijn zit en hij vlak achter mijn kont hangt, hoor en zie ik dat hij de motor bij heeft staan. Dat stelt mij in ieder geval gerust, maar wil natuurlijk voor blijven. Met de windstoten die nu zeer regelmatig over komen lukt het mij om verder uit te lopen en bij de SB8, hoek Vrouwenzand, draai ik om en keer terug naar Lemmer.

In de aanloop naar de SB8 zag ik voor mij en haaks op mijn koer het zeiljacht Vamos recht op de zandbank van het Vrouwenzand koersen. Via kanaal 10 heb ik een aantal keren geprobeerd contact te krijgen om te waarschuwen, zowel 2x met de handmarifoon en 1x met de marifoon. Maar ik kreeg geen contact met ze. Voordat ik bij de SB8 was, waren ze al vastgelopen op de bank helaas. Het is daar te ondiep dus ik kan er niet komen.

Eenmaal op de terugweg zag ik ook dat er een berger bijna bij de Vamos was om te helpen. Levensgevaar is het m.i. niet geweest. De zeilen werden na het vastlopen gestreken en het leek er rustig aan toe te gaan.

Op de weg terug trok de wind verder aan en ik had nu regelmatig 23 kts wind over dek, dus daar zal iets van 18 kts van over blijven TWS. Dat is in lijn met de voorspelling die ik intussen via kanaal 1 binnen krijg.

Als ik in de buurt van de Lemmstergeul kom moeten de zeilen gestreken worden, maar het schiet mij in de rug en elke beweging doet verrekte pijn. Als een oude kreupele man schuifel ik een beetje heen en weer om alles voor te bereiden voor de sluis. Gelukkig belde Jeannet of ze kon opstappen bij de sluis om het laatste stukje te helpen; dat komt mij nu zeer goed uit!