Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

September12-13; eerste keer naar Marken

De voorspellingen zijn niet echt je van het, met de nodige buien in het vooruitzicht. De wind is 3 Bft en uit NNO richting. Het plan is dan ook om naar Hoorn te gaan. Als we rond 12 uur uitvaren moeten we voor de sluis wachten. Er is onduidelijkheid over het binnenvaren van de stuurboord sluis en de sluiswachter meldt over de marifoon dat er al een aantal keer is omgeroepen dat er binnen gevaren kan worden. Maar ja als je dat door de omroepinstallatie omroept, hoe denk je dan dat je dit op een 200-300 meter afstand hoort. Hallo marifoon zeg ik.

Om 12:30 uur varen we het Jachtengaatje uit. De wind is noordelijker dan we hadden verwacht en Hoorn is niet bezeild. We besluiten naar Marken te gaan. In al die jaren ben ik daar nog nooit met de boot geweest, dus we gaan een voor ons beiden nieuwe haven aan doen.

De lucht boven de Gouwzee ziet er dreigend uit, maar we zeilen relaxed op de automaat met de wind bakstag richting Volendam.

Als we bij Marken aan komen, ligt de Abel Tasman, een 3 master Barkentijn , voor de ingang, zodanig dat er niet in of uitgevaren kan worden. Over de marifoon vraag ik of er ruimte voor een jacht is om de haven binnen te varen. De schipper van de Abel Tasman antwoordt dat hij ook ligt te wachten en dat er eerste een MarkenExpress uit moet. Dan zie ik de Abel Tasman naar binnen varen en aan bakboord afmeren. Over de marifoon begint de kapitein van de MarkenExpress te melden dat ie over 5 minuten afvaart. Lichtelijk ge-ergert antwoordt de schipper van de Abel Tasman, dat ie dan maar bij de marifoon had moeten blijven en dat ie maar moet wachten totdat hij weer is uitgevaren. Al die tijd liggen wij, en intussen nog een paar jachten buiten rondjes te draaien voordat we naar binnen kunnen.

Marken2015-00-03-37-120Eenmaal binnengevaren sturen wij direkt stuurboord uit, de jachthaven van Zeilvereniging het Y in en meren af in een box.

Marken is een poppendorpje met een klein knus haventje. Super leuk om daar een nachtje door te brengen. Eigenlijk is het een soort van openlucht museum.

We gaan op zoek naar een supermarkt; bij Sijtje Boes rechtsaf het bruggetje over. Na het tweede bruggetje links en eerste recht en alsmaar rechtdoor loop je tegen een Deen supermarkt aan.

Het is ’s avonds al weer snel donker en om 10:30 gaat bij ons het licht uit.

De volgende dag is het redelijk weer met weinig wind en na een uurtje zetten we de gennaker bij. Eenmaal terug in de sluis, liggen we met zoveel zeiljachten in de sluis, dat deze tjok vol ligt. Dat hebben we zelden meegemaakt.

We zijn blij dat we naar Marken zijn geweest.