Hemelvaartsdag 2015


Het wordt on eerste lange weekend weg. De temperaturen zijn nog steeds te laag. Het lijkt wat dat betreft mer op 2013 dan op 2014 en de vooruitzichten voor de komende dagen houden niet over; van NO 1-2, krimpend naar NW4-5 waarbij de zon er af en toe bij komt.

We besluiten een driehoek via Medemblik, Hindeloopen of Stavoren en terg naar Lelystad te doen.
Als we rond 10:45 uitvaren staat er geen wind van betekenis en we varen op de motor de Houtrib uit. Voorbij het Commissarislicht zetten we zeil en met 4 knopen wind uit de NO hoek varen we maar liefst 2.3 kts….dat gaat een lange tocht worden.

Vlak voor het Commissarislicht komen de Rosa dei Venti  tegen van Arco en Magreet. Zij varen onder de dijk naar Enkhuizen en wij maken een lange slag richting Urk. Dat wil zeggen het ene moment hebben we de Rotterdamse Hoek in de peiling het andere moment de Ketelbrug.

De lucht breekt wat open en de zon laat zich zien en tegen de tijd dat wij bij de ET-O zijn licht de Rosa dei Venti een kleine mijl voor, daar waar wij dachten dat het juist andersom zou zijn.


De wind trekt iets aan en we lopen nu 5 knopen en hadden we net voor de ET-O besloten dat we in Enkhuizen zouden eindigen vandaag begint het nu op zeilen te lijken. De wind trekt nog iets verder aan naar 12 knopen ware wind en de snelheid komt ruim boven de 6. We gaan dus toch door naar Medemblik, maar we zijn dan al een uurtje op 4 bezig en nog niet voorbij de ET-N.

Een Moody 37 die net als de Rosa dei Venti onder de dijk heeft gevaren en we bij de Maxima centrale nog achter ons hadden passeert ons nu net voor ons net onder de ET-O. Voor beiden niet bezeild en ook wij moeten een klap maken net voor de recreatie betonning van het Enkhuizerzand. De Moody ligt nu achter ons en de afstand wordt steeds groter.

Tegen een uur of half zes lopen we Medemblik binnen en meren af in de Middenhaven. De zon schijnt en uit de wind onder de buiskap genieten we nog even van de zon.

We kijken naar een huurboot die wil afmeren, 2 schepen achter ons, waar alleen nog een houten klassieker ligt. Ik zit er met verbazing naar te kijken wanneer het drama zich afspeelt; de huurboot komt vol gas in zijn achteruit richting de wal met de houten klassieker. Net als ik denk “nou moet echt vol in de vooruit” diet de stuurman niets en boort zich een fractie van een seconde later vol midscheeps in de houten klassieker. Een enorme klap en geschreeuw en heel veel gekraak en dan is het stil.

Omstanders die het ook hebben zien gebeuren bemoeien zich er nu mee en er worden gegevens uitgewisseld voor de verzekering. Het houten schip drijft nog.

De volgende dag zetten we koers naar Hindeloopen. De wind vlaagt tussen 7 en 26 knopen en het ene moment sturen we 39 graden en het andere moment sturen we 75 graden, terwijl we steeds 30 graden aan de wind varen. Maar Hindeloopen is net aan bezeild. Een mooi stukje varen. Na 2,5 uur meren we af in het haventje van Hindeloopen met de kop tegen de steiger. Het is er nog rustig. Volgens de haven meester komt het door de kou.

Het zonnetje schijnt nu volop en uit de wind is het heerlijk; maar steek je je hoofd boven de buiskap dan bevriest ie bijna. ’s Avond eten we bij Ame Gijs. Heerlijk eten voor een goede prijs.

’s Zaterdags ziet het er weer heel anders uit. Het miezert, de wind komt uit  ZW en er staat een goede 5 Bft. VanuitHindeloopen moeten we eerst een stuk het IJsselmeer op om daarna het Vrouwenzand in 1x te kunnen passeren. We moeten echter een paar keer overstag omdat er Nationale Kampioenschappen in verschillende klassen op verschillende uitgelegde banen plaatsvinden.

Na het Vrouwenzand kunnen we op een ruime koers naar de ET-O. Door de golf opbouw in combinatie met de koers wordt Jeannet toch een beetje pikkerig. Een broodje en wat frisdrank met veel koolzuur helpen haar er weer boven op. Rond drie uur meren we af in de box. Het was weer een super  mini vakantie.

Deel dit artikel: