Hoewel het weer in het weekend minder is dan de week ervoor, is het toch lekker weer met een prima windje, zo lijkt het.
We krijgen niet echt een goed beeld van de windgesteldheid en nemen het zekere voor het onzekere door met een rif te vertrekken. Eerst moeten we schutten in de Houtribsluis omdat we naar Volendam zullen varen.
n de sluis is het niet heel druk, maar na de brug ligt de sluis toch redelijk vol. Ik verbaas me elke keer weer hoeveel proleten we op het water hebben :-/. Ook nu weer iemand die het allemaal denkt te weten en dat goed laat horen aan een ieder die hem in de weg ligt; in zijn ogen.
Als we het Jachtengaatje uitvaren met drie schepen tegelijkertijd, de schreeuwlelijk( zo had die gast zijn boot moeten noemen :-D) is in rook opgegaan, laten we al heel snel onze achterkant bewonderen. Jeannet doet haar best om scherp aan de wind te zeilen, koers te houden en de snelheid er in te houden. Het waait harder dan we hadden verwacht dus het rif komt goed van pas wederom.
Volendam is net niet bezeild, maar als we Volendam kunnen zien liggen komt er een bui over met veel wind, we meten 27 knopen over het dek (= 7 Bft), trekken we ook een rif in de fok en kunnen veel hoogte terug winnen. Hierdoor kunnen we zonder extra slag Volendam Marina bezeilen.
Via kanaal 31 roepen we de Marina op en we krijgen wederom een prima box op D10. Het weer is prima geworden en we genieten van een biertje op een terras op de dijk van Volendam, waar het nog steeds druk is met toeristen.
De volgende dag staat er nog steeds veel wind en het weer is minder. Met een bijna westelijke wind zouden we ruime wind zeilend Lelystad kunnen aanlopen. We besluiten wat af te kuisen richting Almere om later meer halve wind Lelystad te bezeilen. Met behoorlijke golven op de kont en wisselende wind rolt en stampt de Yazz behoorlijk. Niet echt een comfortabele koers. De wind krimpt onderweg ook nog eens en dus komt er van halve wind zeilen niets. We hadden beter de slag andersom kunnen maken.
We passeren wel een mijlpaal onderweg; we zeilen de eerste 500 mijl op het log er af 🙂