22 maart 2009


De eerste nacht zit er op aan boord!smiley Met de kachel zachtjes op standje 1 en het luik op standje ventileren was het prima te doen. Zelfs geen condens aan boord!

Voordat we aan boord waren echter hadden we nog een akkefietje met de code van het hek van de haven. De slotunit bleek kapot te zijn en dus moesten we over het hek, dat niet gek had gestaan bij Colditz……. Maar enfin na wat hardhandige encounters met het prikkeldraad is het gelukt. Bleek later dat de poort gewoon opengeschoven kon worden…duhhh.

’s Nachts trok de wind behoorlijk aan en gierde zelfs door het want..meer kan ik me niet herinneren want ik liep tegen de man met de hamer op…

De ochtend is een hele mooie; zonnetje en beschut in de haven weining wind. De radio geeft echter stormwaarschuwingen NW 6 voor IJsselmeer en Markermeer.

Na een warme douche en een lekker ontbijtje varen we uit. Met een gemeten windsnelheid van 19 knopen uit het NW moeten we eigenlijk pal voor het lappie terug naar Lelystad. Ik besluit af te kruisen op ruime bakstagwindse koers. Al snel bouwen de golven flink op en surfen we zo nu en dan een knoop of 8 over het Markermeer.

Het is een prachtige zeildag met zo’n bakstagwindje, dansend achter het stuurwiel.

Op een uurtje vanaf Lelystad wil ik een gecontroleerde gijp maken door de de grootschoot helemaal dicht te trekken, te klappen en de schoot weer te vieren. Ja, ja, na zo’n winter stilzitten trek ik die schoot echt niet dicht. Dat wordt weer trainen…
Ik besluit dus maar een stormrondje te draaien; wel zo makkelijk en veel minder gevaarlijk.

Met 2,5 uur zeilen varen we de Houtribsluizen in; niet gek voor een ritje Hoorn-Lelystad.