Wakker worden in Andijk door het gekir van de Fuuten; een mooi begin van de dag. Meteen ook zie ik dat het weer een stuk minder is dan gisteren. Er hangt een dikke sluier bewolking met hier en daar een donkere stapel wolk. De wind kont nu uit zuid-oostelijke richting maar is nog steeds maar 3Bft. Dit betekent voor ons de hele weg terug kruisen. De tocht zal dan ook wel langer gaan duren dan de heen reis van 6 uur.
We zeilen de hoek bij Andijk om en maken een lange slag het IJsselmeer op. De koers is geknepen op 30 graden schijnbare wind. Haaks op onze koers kijk ik ver voorbij Enkhuizen en maak een klap richting de dijk. De snelheid komt maar net boven de 3 knopen tot nu toe.
Wederom maken we een lange klap het IJsselmeer op. De wind begint behoorlijk aan te trekken; ik schat zo’n 5 Bft. Het water wordt ook een stuk knobbeliger hierdoor. Pal voor ons komt nu het werkeiland te liggen waardoor ik niet langer deze koers kan aan houden. Ik kan net niet over het eiland heen sturen. Er onder door is geen optie. Door deze verplichte klap is het Commissarislicht net niet bezeild en we moeten nog een extra klap maken.
In de Houtrib vlaagt de wind dusdanig alle kanten op dat ik besluit de zeilen te strijken en naar de haven te motoren.
Om 16:30 liggen we in de box. Al met al (we vertrokken om 11:46) 5 uur en 3 kwartier is helemaal niet slecht.