Op 13 april is het wederom een mooie zaterdag met voldoende wind 4 Bft met windstoten tot 29 kts volgens Windy.
Het wordt een tochtje single handed en op de Grote Brekken wordt in opgelopen door een politie boot de P14. Omdat ht vandaag rustig is op het water zal ik mijn (zoals gewoonlijk) netjes gedragen en goed rechts van het vaarwater blijven varen (wat de P14 niet doet) en niet harder dan de maximum snelheid van 6 km/u (wat de P14 heel precies doet). Vlak voor de Seylroedebrug meert de P14 af en geeft de brugwachter rood/groen. Ik kan dus vlot doorvaren. Dat geldt ook bij de Flevobrug, de Blokjesbrug en de Lemstersluis.
Er staat toch genoeg wind, dus het rif van vorige week laat ik staan voorlopig. De koers gaat via de Lemstergeul naar de splitsington KL 1 – VL 2, maar eerst moet ik een vrachtschip ruimte geven, dus ik prik wat omhoog en steek dan vlot achterlangs door richting de SB40, hoek Steilebank. Het lijkt dat ik dat net wel ga halen of net niet.
Ik haal het net niet; er lag nog een tonnetje A1 die, als ik op de kaart had gekeken ook gewoon had kunnen zien. Ik nog iets meer moeten prikken onder weg, want ik haalde het op 50 meter na net niet. Daarna door naar de FS-9 het radio baken voor de kust van Oude Mirdum, koers 255. De wint ruimt iets en neemt ook af, in tegenstelling tot wat de verwachting aan gaf met een toename van de wind.
Het rif gaat er dus uit om de gang er in te houden. Daarna door naar de FS-2 het radiobaken voor de Rotterdamse Hoek, 148 op het kompas. De wind trekt nu weer wat aan tot17-18 knopen. Maar hoog aan de wind zeilend kan ik de helling goed onder controle houden. Met de wind Zuid West kies ik na het ronden met een gecontroleerde gijp, een koers haaks op de kust, ipv voor top en takel te varen. Afkruisend wil ik terug naar Lemmer. Nog 2 keer maak ik een gecontroleerde gijp voordat ik uitkom voor de Lemster geul. Met een laatste gijp kan ik nu in 1x de Friese Hoek bezeilen met een bakstag koers. Voor de sluis stapt Jeannet met Jeppe aan boord en varen we gezellig door Lemmer terug naar huis.
28 mijl gevaren en de kop leeg.