Het is zaterdag 22 juni en de vakantie is begonnen. Het weer is meer dan uitstekend en we zijn klaar voor de vakantie. Om er een leesbaar verhaal van te maken en te houden zijn is het verslag opgedeeld in de trips die we hebben gemaakt. Trip 1 gaat over de reis van huis naar Terschelling, onze eerste bestemming. Trip 2 gaat over de korte lange reis van Terschelling naar Vlieland. Trip 3 gaat over de reis van Vlieland naar Texel. Trip 4 gaat over de reis terug, al na 2 dagen, naar Vlieland. En tot slot gat trip 5 over de reis terug naar huis.
Trip 1:
Het weer is uitmuntend en zoals het op een vakantie gaat, zijn we niet vroeg uit de veren. Dat gaat ons bij de sluis al meteen in de staart bijten omdat intussen het vrachtverkeer op gang is gekomen en we dus tijd verliezen om te kunnen schutten. Twee grote vrachtschepen gaan de sluis in en ik denk dat we een beurt, dus een uur, moeten wachten. Maar wonder boven wonder gaat het licht op rood/groen en mogen we dus alsnog invaren. Er lagen al wat bootjes te wachten, maar aansluiten is kennelijk een begrip uit verloten tijden. Dat doen wij uiteraard wel en kunnen daardoor vlot de sluis in. Het wordt compleet chaos, omdat er nogal wat schippers zijn die voor het eerst misschien wel de Prinses Margrietsluis invaren en geen idee hebben. Na wat duw en trekwerk ligt dan uiteindelijk iedereen in de sluis geperst.
Uiteindelijk varen we rond 11:15 de Lemstergeul uit richting de windmolens, maar veel wind is er niet vooralsnog. We drijven dus op ons gemak richting het Vrouwenzand. Halverwege kon de genaker nog bij maar later kon die het zelfs niet bolwerken en moeten we verder op de motor. Maar verrassend genoeg, hoewel het eigenlijk altijd zo gaat, staat er meer wind als we de VZ-Zuid zijn gepasseerd, formeel heet die nu de SB 10. We kunnen dus door naar Hindeloopen met nog een 1,5 uur zeilen. Maar als we vanaf de ST1-SB2, vroeger de VZ-Noord, voorbij zijn begint de wind nog meer aan te trekken naar 22 kts. Met een Noordelijke wind is Hindeloopen niet bezeild, moeten we hakken We hebben er dan al een uurtje of 5 op zitten en ik zie dat Jeannet dit niet gaat trekken. We keren om en varen de Stavoren Marina binnen. We sluiten de dag af met bier, nog meer bier en gaan als avondwandeling een Magnum halen en een rondje dijk lopen.
De volgende ochtend is het plan om naar Harlingen te varen. Wederom is het prachtig weer, maar met niet zoveel wind. Als we bij Kornwerderzand aankomen is het daar behoorlijk druk. Zeker voor de kleine sluis. Maar zoals gewoonlijk wordt ook hier slecht aangesloten. Om 14:15 uur de sluis en de brug door zijn.
Het is intussen heter en heter geworden en we besluiten Harlingen over te slaan, het is intussen net over drieën, en door te varen naar Terschelling. We kunnen nog mooi zeilen, met 18 kts wind, en om 18:30 lopen we Terschelling binnen.
Trip 2:
Na 8 dagen op Terschelling gelegen te hebben, op het mooiste plekje aan de steiger helemaal op de kop en een rendez vous met Janke en Jappie gehad te hebben, vertrekken we naar Vlieland. Het is wederom prachtig weer en we besluiten om via het Schuitengat naar Vlieland te varen; iets meer dan een uurtje. Als we bij de Slenk varen en zien wat voor mooi zeilweer is besluiten we tocht de lange route naar Vlieland te nemen via de Slenk, via de Westmeep en de Stortemelk.
Trip 3:
Ook op Vlieland genieten we enorm en dat komt natuurlijk door het prachtige weer. Wel zijn we nog een keer van steiger gewisseld omdat we gek werden van de schreeuwende kinderen van een Duits echtpaar. En daar hadden we absoluut geen zin in, maar na de verhuizing waren we verlost van het gejank en gezeur van de kleine koters. Na 6 dagen vertrekken we op zondag, naar Texel, waar we Arco en Margreet van de Backstage zullen ontmoeten. Het is een mooie trip die we helemaal kunnen bezeilen en mn op de Texelstroom nog even goed kunnen blazen. Als we Texel binnen varen anderhalf uur eerder dan gepland kunnen we vrij kiezen want de haven is redelijk leeg. Van het havenkantoor krijgen we een lekkere koek als compensatie voor de werkzaamheden die in de haven plaatsvinden. Nog steeds wordt er gewerkt aan de versterking van de dijken. Maandagochtend om 6:30 worden we wakker van het lawaai van de shovels die de oude asfaltdeklaag van de dijk schraapt en in vrachtwagen kiepert. Dit, zo blijkt gaat door tot ‘s-avonds 9 uur en 6 dagen in de week. Wij hebben voor 2 nachten betaald, maar langer gaan we hier niet blijven.
Trip 4:
Na twee dagen dus vetrekken we terug naar Vlieland, over het Scheurrak en het Inschot, zoals we ook gekomen zijn. Het is nog steed geweldig weer en de wind is Noord West. Dat gaat ons alleen op het Inschot even parten spelen en moeten we motoren. ALs we het Inschot opvaren is het weer breed genoeg en kunnen we opkruisen tot aan de Stortemelk. Intussen loopt de stroom mee en kunnen we daar gebruik van maken en slim de Vliesloot Gat opvaren. We hebben nu stroom mee als we de haven van Vlieland op de peiling nemen.
Trip 5:
We slijten de laatste dagen van de vakantie op Vlieland en op vrijdag 12 juli vetrekken we terug naar huis, met een stop in Hindeloopen. Er is nauwelijks wind, dus moeten we alles motoren. We vetrekken dan ook met laagwater Vlieland. Dat geeft prachtige vergezichten tussen de banken van het wad. Pas als we weer de Lorentzsluisen door zijn, wat zonder al te veel wachten was geregeld, stond er pas een lekker windje om te zeilen. Omdat de buien met onweer meest zuidelijk op het IJsselmeer zaten konden we er mooi achteraan zeilen naar Hindeloopen. Daar hebben we heerlijk slibtong gegeten in restaurant de Sudersee. Piet Bakker stond, als eigenaar, zelf in de keuken. Een echte aanrader!
De volgende dag varen we terug naar Lemmer. We hebben een heerlijke vakantie gehad, slechts 190 mijl gevaren, maar komen super relaxed terug. Yazz heeft zich weer super gehouden, geen mankementen whatsoever.