Als we weer uitvaren naar Texel ligt er een prachtige klassieker bij de SAS-brug.
Het is prachtig weer en we vetrekken in een korte broek en t-shirt naar Texel, over de Boontjes, Kornwerderzand en de Texelstroom.
We hebben tot aan de Texelstroom goed kunnen zeilen. Steeds in vertwijfeling of we nu wel of niet de gennaker moesten trekken. Maar de boot bleef steed voldoende lopen totdat de wind er nagenoeg helemaal uitzakte toen de Texelstroom opdraaiden, het laatste stuk naar Oudeschild.
Het is laagwater Oudeschild als we aankomen. En bij het indraaien naar de rij met boxen aan de E steiger raak ik met de kiel de grond. Het schuurt alsof je over schelpen vaart…..
Precies 5 uur later meren we om 17:15 af in één van de laatste boxen in de haven. En druk gaat het worden.
De haven loopt nu snel vol en de schepen worden gestapeld aan de hoofdsteigers. Zo ook bij ons. Als eerste komt er een Bavaria 36 tegen de wal, met daarnaast een Jeanneau 31ft. Dan komt er een stalen motorsailer binnen varen. Gek genoeg weet je vaak bij de eerste aanblik wat je kan verwachten. We gingen er eens goed voor zitten. De betreffende schipper heeft zijn vrouw en 2 dochters aan boord. De schipper besluit aan lijzijde zijn manoeuvre in te zetten, zijn ver uitstekende boegspriet rakelings langs de afgemeerde schepen in de box dreigende.
Zijn idee is dat ie de kont van het schip tegen de wind in kan draaien (??). Dat lukt natuurlijk niet en de schipper doet een tweede poging op identieke wijze. Nu staat zijn vrouw achterop en krijgt het commando toegeschreeuwd dat ze de lijn moet werpen naar een meisje van, ik schat 13 jaar oud, aan boord van de Jeanneau 31. Het meisje weet de kluwen te vangen en krijgt van de schipper het commando (?) trekken! Het schip, zo riep de schipper eerder, weegt een kleine 20 ton……..
Ik heb Jeannet op haar hart gedrukt dat zij onmiddellijk alle lijnen terug gooit als ze op deze wijze wordt aangeroepen en zo’n kluwen naar haar hoofd gegooid krijgt.
Ik zie helaas maar al te vaak; zodra de lijnen van het langzij komende schip overboord worden gesmeten wordt het afmeren het probleem van degene die de lijnen naar de hersens heeft gekregen, terwijl de bemanning van het afmerende schip met de handen in de zij staat te commanderen.
Ik beloof u, toekomstige buren, hierbij plechtig dat: de schipper van YAZZ elke lijn die op deze wijze naar het hoofd van mijn bemanning wordt gegooid, door mij persoonlijk tussen uw ogen terug wordt gesmeten!
Omdat de wind op de kont van de schepen staat, en uiteraard niemand een lijn naar de wal heeft uitgezet, zwiert de hele batterij aan schepen, het zijn er intussen 5, tot op minder dan 1 meter afstand van de afgemeerde schepen in de boxen ervoor.
Omdat de wind 180 graden gaat draaien in de loop van de nacht, adviseer ik de schipper van het 3de schip, jawel de stalen motorsailer, een lijn aan de vingersteiger te bevestigen, tussen mij en mijn buurman. Ik moet enige overtuigingskracht gebruiken om de schipper tot actie te laten overgaan.
Later op de avond draait de wind en begrijpt iedereen waarom de extra uitgezette lijnen voor nut hebben.