Soms heb ik vandaag moeite met bepalen of in, op of onder water zit……wat een regenbuien..
Vandaag is ook de dag dat de Yazz weer zeilklaar wordt gemaakt. Vandaag de motor en morgen de zeilen en wie weet misschien al even varen
Dit jaar neem ik alles onder handen; nieuwe impeller, nieuwe snaren voor de dynamo en waterpomp, nieuw oliefilter, nieuw brandstof filter, nieuwe olie en tot slot het aftappen van de eerste brandstoffilter.
Allereerst heb ik de thermostaat terug geplaatst (die haal ik er ’s winters dus altijd uit). De pakking blijkt nog prima te zijn. Ik heb nu dus een reserve pakking.
Vervolgens de oude snaren verwijderd (eerste foto). Daarna de waterpomp gedemonteerd. Op foto 2 zie je dat ik al eerder de afdekplaat van de pomp heb omgedraaid. Impellor vervangen(foto 3). Ook hier blijkt de pakking nog prima te zijn en heb ik ook hier een reserve pakking.
Vervolgens het (2de)brandstoffilter vervangen(foto 4) en oliefilter vervangen. Let op: ik steek altijd een schroevendraaier door het oude filter om hem los te kunnen draaien. Doe dit zoveel mogelijk naar de buitenkant van het filter, omdat je anders het interne werk van het filterhuis beschadigd! Het nieuwe filter zet ik altijd handvast en ik vet het ringetje van het nieuwe filter in met olie….
Tot slot het eerste brandstoffilter, in de bakskist, schoongemaakt(foto 5). Daar lag wel een beetje prut onderin, maar geen water!
Omdat alle brandstoffilters er af zijn geweest, moeten de leidingen eerst ontlucht worden.
Nadat alles nog een keer gecontroleerd is wordt het tijd om de motor te starten na 3 maanden stil gestaan te hebben.
Omdat deze Yanmar 2GM20 geen voorgloeisysteem heeft, laat ik de motor altijd in deze situatie, gedurende 10-15 seconden draaien op de startmotor en een afgesloten brandstofkraan. Door de compressie van de motor warmt deze alvast wat op waardoor de diesel sneller zal ontbranden. Dit helpt ook goed bij koud weer!
De motor slaat meteen aan en proest even wat grijs-zwarte rook naar buiten. Hij loopt weer als een zonnetje
De Yazz kan weer op eigen motor varen.