De laatste hand voor seizoen 2011


We schrijven 19 maart 2011. Volgens de berichten wordt het een prachtige dag dus een duw in de rug om de boot vaarklaar te krijgen.

Om 10:00 uur ben ik op de haven en sla ik de onderdelen in om de motor weer aan de gang te krijgen en in tip top conditie te houden. Voor als ik goede voortgang maak, heb ik ook alvast de zeilen achterin de auto gegooid. Je weet tenslotte maar nooit.

Ik haal bij Ruhl op de jachthaven 5 l  Yanmar genuine motor oil, 1 liter genuine gearbox oil, een nieuwe impellor met pakking, een nieuw oliefilter en een nieuw brandstof filter. Totale kosten €82,50.

Dan ga ik aan de slag. Om de olie makkelijker te kunnen verversen, laat ik eerst de motor warm draaien. Omdat de steiger afgelopen winter is verlengd, hij sluit nu direct op de hoofdsteiger aan, zijn er ook nieuwe stroompalen geplaatst. Zodoende hebben we op de D-steiger nu per 2 boten één stroompunt. Een hele vooruitgang.

Tot  vorig weekend was de stroom nog niet aangesloten en kon ik de batterijen niet bijladen. Met enige terughoudendheid steek ik dan ook de sleutel in het slot van de de motor. Omdat ik altijd eerst 15 seconden voorgloei na de winter (überhaupt nadat de motor lang en koud heeft stil gestaan) trek ik normaliter de handel van de brandstoftoevoer omhoog, zodat er geen brandstof in de cilinders wordt gespoten en de motor dus kan voorgloeien door de compressie in de (2)cilinders.

Omdat ik meer met de toestand van de batterijen bezig ben, vergeet ik dit. Ik druk op de startknop en plof, plof, plof de motor slaat aan. Alsof ie gisteren nog heeft gelopen! Ik kan een grote glimlach niet onderdrukken. het gaat vandaag ernstig meezitten.

Om 13:00 uur ben ik klaar met de motor. Alles zag er prima uit. Het luchtfilter was helemaal schoon. Het brandstoffilter was zonder enige vervuiling, het hoofdfilter helemaal brandschoon. Kortom “no problemas amigos“.

Wel had ik bij het ontluchten van het brandstofsysteem iets te vroeg besloten dat het systeem luchtvrij was. Ik zag nog minieme belletjes uit het ontluchtingsnippel komen. De motor gaf er dan ook na 1,5 minuut de brui aan, na een flinke rookwolk. Doorstarten op de niet optimale batterij ging me niet lukken en langer proberen durfde ik niet aan. Stel je voor dat ik de batterij leegstart….

Nogmaals het systeem ontlucht totdat er een geheel zonder belletjes stromende straal diesel onder de ontluchtingsnippel uitstroomt.

Nogmaals starten, en de motor loopt als een zonnetje.

Het was een goed idee om de zeilen vast mee te nemen. Die kunnen nu meteen ingeregen worden. Tegen een uur of half zes ben ik klaar en de Yazz is klaar om uit te kunnen varen. natruurlijk moet er van binnen nog gepoetst worden, maar toch: varen kan ze!

Omdat het zo goed als windstil is besluit ik ook het grootzeil te hijsen, zodat alle reeflijnen e.d. ook goed zitten.