Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Zeilvakantie 2021

Zaterdag 12 juni 2021 begint onze vakantie en de voorspelling voor de komende dagen is goed. D.w.z. veel zon, maar niet zo veel wind. Dat valt op deze eerste dag qua wind dus toch tegen met een ZW 6Bft. We kiezen er dus weer voor om 22 nm binnendoor via de Grote Brekken, het Koevordermeer, de Fluessen en De Mora naar Stavoren te varen.

Met die wind is toch best fris zo blijkt als we de Fluessen bereiken en waar de wind intussen 25-29 kts over dek is. We trekken de fok open en zeilen nu ruim 6,5 kts net zo snel of sneller dan de motorboten.

Galamadammen
Bij de Galamadammen besluiten we te overnachten. Dat is ons in een eerdere vakantie zeer goed bevallen, hoewel et nu op de aangelegen camping de Kuilaert erg druk is. We genieten nog even van een fly-board demo onder het genot van een biertje. Ook leren we de Koekoek kennen. In ons vogelboekje dat we aan boord hebben lezen we hoe genadeloos deze vogel is terwijl we in de verte de Koekoek horen koekoeken.

De volgende ochtend op ons gemak naar Stavoren om daar de sluis naar het IJsselmeer te passeren. Het is behoorlijk druk dus we missen de schutting en moeten als eerste in de rij voor de volgende schutting aan het remmingwerk wachten. Omdat er een parkeerplaats naast zit, staan daar meerdere campers met bejaarden die de hele dag zitten te kijken wat er allemaal gebeurt. Voor ons even een leuke afwisseling om met deze oude knarren een beetje te keten. Jeannet is op haar best en alles in het Fries. Bij groen kunnen we als eerste naar binnen en er moet een beetje ingeschikt worden om alle bootjes mee te kunnen nemen. Dan horen we iemand “hé Yazz” roepen. We zwaaien wel maar herkennen niet wie het zijn, Het schip Kardinaal kennen we ook niet, maar dan blijkt het Thea en Peter Mosterd van de Comparis te zijn. Buiten de sluis wachten we op de Kardinaal en varen een stukje op. De Comparis is verkocht en ze wachten op hun nieuwe schip dat nog op de werf staat.

Wij zetten koers naar Texel, het eerste eiland van de drie die we willen aandoen.

Texel
We blijven hier een paar dagen liggen en gaan het eiland rond fietsen. Het weer is prachtig en dat blijft de komende dagen ook zo.

Voor donderdagavond voorspellen ze slecht weer met onweersbuien en vrijdag wordt helemaal bar en boos, dus we besluiten donderdag ochtend te vertrekken naar Vlieland. De route gaat over het Scheurrak, de Omdraai en het Inschot naar Vlieland. Omdat het rond 14:00 uur hoogwater bij de ondiepte van het Inschot is en dit op ongeveer de helft van de 32 nm ligt, heb ik 3 uur genomen om er te komen. Dat is op basis van 6 kts SOG. Als er voldoende wind is kunnen we stroom mee makkelijk 9 kts SOG of meer halen. Volgens mijn gegeven kunnen we vanaf 11 uur tot 17 uur veilig passeren. We vetrekken om 11:30 uit Oudeschild, maar de wind valt tegen. Als we het Scheurrak indraaien zakt de snelheid naar 4 kts en dus moet de motor bij om 6 kts te kunnen varen.

Als we het Inschot eenmaal op draaien, kunnen we ook weer zeilen en de wind zal steeds verder toenemen. Als we op de Vliestroom komen zien we ook welke boten er naar Vlieland gaan en welke naar Terschelling. Wij liggen als laatste van het treintje boten naar Vlieland, op best wel wat achterstand t.o.v. de rest. En omdat het druk is op de Waddeneilanden, wil ik niet als laatste aankomen. We moeten dus slim zeilen en hard :-).

Ik vaar zo dicht mogelijk langs de 5m lijn van de Richel langs, ver buiten de groene tonnen dus. Daarmee moet ik zometeen in 1x een enorme voorsprong pakken t.o..v het treintje met schepen voor mij, die allemaal netjes de groene tonnen aan bakboord houden. Als we de Stortemelk opdraaien, de wind is intussen aangetrokken tot 19-20 kts, blijkt hoe veel we zijn ingelopen. Het hele treintje ligt nu minsten 1,5 mijl achter ons en wij kunnen nu scherp aan de wind zonder overstag te gaan de Vliegeul invaren in de aanloop naar de haven van Vlieland. En zo hebben we een heerlijk tocht naar Vlieland gemaakt.

Vlieland
Donderdag avond zien we al dat het gaat spoken en op Vrijdag zijn we de hele dag bezig met tussen de lichte buien door te wandelen. Tegen het eind van de middag gaat het pas echt regenen en onweren. Maar noodweer wordt het niet, zoals in de rest van Nederland. De fietsen blijven aan boord omdat er elke dag wel regen wordt voorspeld. We wandelen dus veel over het strand en door de bossen.

Jeannet ontdekt dat een vriendin van vroeger, Truus, tegen die in een van de hotels van Vlieland werkt. Toevallig heeft ze een vrije dag en ontmoetten we elkaar in een van de cafés bij de veerhaven. We sluiten af met een borrel aan boord. Leuk om de verhalen van vroeger te horen. Op dinsdag, 22 juni vertrekken we naar Terschelling via het Schuitengat. Als we de Vliegeul uitvaren hebben we wind tegen troom en dat geeft nogal wat zeegang met 20 kts wind uit Noorderlijke richting. We batsen er dus behoorlijk doorheen. Als we eenmaal een beetje oostelijk kunnen draaien kunnen we onder zeil in 1x de ingang van het Schuitengat bezeilen. Het rif doet weer wonderen.

Terschelling
We komen rond 11:30 aan op Terschelling en vinden zelfs een plaats aan de steiger. Het is mooi weer dus het zal snel drukker worden in de loop van de middag. De fietsen gaan van boord en we genieten deze eerste dag op Terschelling in de haven en maken en wandelingetje naar het dorp.

Zaterdags komen Janke en Jappie ook naar Terschelling en staat er een rendez-vous gepland. Omdat het steeds drukker wordt in de haven gaat Jeannet alleen naar de veerhaven om ze te begroeten, terwijl ik probeer de schepen die allemaal naast ons willen liggen re reguleren. Er komen 2 huurschepen aan vol met mannen, in totaal 10 man. Het schip met 4 man kan ik instrueren zoals ik het graag wil hebben zodat hun kuip niet naast de onze ligt. Als het andere schip met 6 man daarnaast wil afmeren moet ik erg overtuigend zijn en met een beetje Amsterdamse bluf om duidelijk te maken dat ik dat niet wil en dat er van achter uit opgevuld moet worden. Dat doen ze zonder mokken en ook de 4 man naast ons zijn begripvol. We hebben geen last van ze gehad.

Met al die onbekwame stuntpiloten die met alles de haven in zeilen zit schade in een verdomd klein hoekje, dus je moet er eigenlijk bij zijn als er nieuwe buren komen aanmeren. Dat is ook deze dagen weer gebleken. Maar nu er een schip naast ligt kan er niet zoveel meer gebeuren.

We kijken bij Jappie en Janke voetbal en zien hoe Nederland verliest op het EK van Tjechïe. Verder fietsen we om het leven en wandelen we door de prachtige bossen van Terschelling.

Daarbij eten we elke dag bij een fietstocht een Cranberry gebakje met een Cappuccino in de Bessenschuur :-0.

Omdat we op zaterdag weer thuis willen zijn, vertrekken we donderdag ochtend van Terchelling, uitgezwaaid door Jappie en Janke, naar Makkum. Ook nu, er staat niet veel wind, zeilen we als een bezetene. In de sluis van Kornwerderzand missen we net de laatste plek in de sluis en moeten we op de volgende schutting wachten. Alle schepen die we onderweg hebben ingehaald, liggen nu dus weer gelijk met ons in de sluis als we weer schutten. “Jullie hadden zeker de motor aan..” vraagt de bemanning van een Breehorn 37, die een uur eerder dan ons was vetrokken en die we op de Pollendam net voor Harlingen passeerden. “Dank voor het compliment, maar nee we hebben de motor allen gebruikt om hier de sluis in te varen…’ antwoord ik met een big smile. Omdat het druk is is het passen en meten. Naast ons trekken we een schip naar ons toe waarvan de schipper, een Pool, totaal niet weet waar hij mee bezig is. Of hij is gewoon stom dronken en om erger te voorkomen nemen we de regie over en leggen we hem veilig naast ons neer. Maar als de sluis weer open gaat presteert hij het toch om vanaf de rechterkant met zijn schip via ons anker de linkerzijde van de sluis te raken en schurend langs de wal vaart hij de sluis uit, geen fenders niks. Wat een totaal mongool. Wij hebben verder geen schade. Zijn verhuurder zal blij met hem zijn. Wij meren af in Makkum

Makkum
In Makkum meren we af in Makkum Marina en gaan pizza eten waar we dat altijd doen als we hier liggen. Lopen daarna voldaan een rondje langs het strand, aanschouwen met afschuw het windmolenpark Friesland, dat vlak voor de kust van Makkum staat en gaan dan terug naar de boot. Rummicuppen we tot we er bijna bij neer vallen en gaan naar bed.

Het plan is de volgende ochtend naar huis te varen, binnendoor bij Stavoren zoals we ook begonnen zijn omdat de wind het volgens de voorspelling laat afweten.

Maar als we de het IJsselmeer opvaren staat er genoeg wind om lekker te zeilen en besluiten we toch door te zeilen naar Lemmer.

Maar als we voor Stavoren liggen besluiten we toch om er nog een dag langer van te genieten en duiken we Stavoren in voor een overnachting. Kunnen we ook een afsluiten met een etentje bij de Kruitmolen in Stavoren.

Het weer is nog steeds prachtig en de volgende dag hebben we nog een geweldige zeildag totdat voor de Steile bank de wind er helemaal uitvalt en we de laatste paar mijl op de motor naar de sluis varen.