Naar Engeland; Dag 3


Rond 7:00 uur omen de andere schepen door de sluis en we varen met zijn allen rond 7:30 richting Nieuwpoort in België. De wind waait nog steeds uit oostelijke richting en wij varen dus met ruime wind 5-6 Bft richting Nieuwpoort. Omdat de koers steeds tegen gijpen aan zit varen met alleen de genua en met stroom mee lopen we toch 8,4 knopen. Hier komen we ook ons eerste zeeschip tegen, die we op 200 meter passeren.

De wind blijft O-NO waaien en loopt op tot 24 knopen. We kruizen dus een beetje af en komen als 2de ziljacht bij Nieuwpoort aan. Vlak voor de haven valt opeens het gehele instrumentarium uit. Ook de motor wil niet starten en de golven lopen intussen aardig op. De ingang van Nieuwpoort is ook niet te breed….en tot overmaat van ramp loopt er ook nog een zeeschip binnen. Anton probeert de motro te starten via zijn short-cut draadje, maar ook dat lukt niet. Nienke is druk om rondjes te draaien en ik doe de zeilen. We hebben geen andere keus dan op zeil de haven binnen te lopen. De genua vervangen we door de high aspect fok en bellen intussen met de havenmeester voor een makkelijke landingplaats. We kunnen aan de kop van de meldstijger aanleggen. Intussen nemen we het scenario door van wie wat doet. De meldstijger is niet langer dan 25 meter en de Wink is bijna 14 meter. Anton stuurt precies langs de steiger en ik kstap vanaf het midden op de steiger terwijl de Wink nog enigszins snelheid heeft. Als Anton de fok losgooit blijft de schoot haken en fok lost niet, waardoor de Wink snelheid houdt. Intussen merk ik dat de lijn die ik heb meegenomen aan de wal te kort is en er nog 15 meter rest voor het eind van de steiger. Met rokende handschoenen(gelukkig) en de blaren in de vingertoppen weet ik de 14 ton op tijd en zonder schade tot stilstand te brengen. Pfff….

Zodra we walstroom hebben kunnen we de motor starten en alsnog in de voor ons gereserveerde box  afmeren. Dan gaan we op zoek naar de oorzaak van een probleem dat al 8 jaar bestaat….een motor die niet wil starten na een lange reis.

We meten eerst maar eens de accu’s door. Tot onze verbazing is de start accu met 13,1 volt zo goed als vol en toch wilde de motor er niet op starten. Dit ruikt naar een verkeerd aansluitschema. Omdat we onderweg moeite hadden met de spinnaker val, ga ik nog even de mast in om dit probleem op te lossen. Dat geeft mooie plaatjes van de haven van Nieuwpoort.