Naar Engeland; Dag 4


Volgens plan zouden we vandaag naar Ramsgate varen. Maar de Ramsgate Weather Forecast geeft “near gale” (8 Bft) waarschuwingen af met golfhoogtes van 3 meter bij de inloop van de haven. Er wordt besloten om verwaaid te blijven liggen en het plan wat om te gooien. We zullen morgen eerst naar Duinkerken in Frankrijk zeilen en van daar uit oversteken. Dat betekent wel dat we één dag minder in Londen zullen zijn.

Het goede nieuws is dat we nu tijd hebben om het elektrische probleem een nader te onderzoeken. We teken eerst het stroomplan uit zoals het in de boot werkt. We volgen alle kabels tussen accu’s , startmotor, dynamo, diodebrug etc. Als we dat hebben zie ik ook meteen waarom we dit probleem hebben; de start accu staat gewoon in serie geschakeld met de service accu’s, terwijl er een diodebrug wordt gebruikt.Dit verklaat ook de volle start accu, maar te weinig stroom om te kunnen starten; alle stroom vloeit naar de service accu’s waardoor er te weinig over blijft voor het starten.

Ik maak een nieuw schema waarin de accu’s parallel geschakeld worden. Het enige probleem dat we nu nog moeten oplossen is dat de start accu nooit meer overvloeit in de service accu’s, maar wel wordt opgeladen door de dynamo zodanig dat ook de service accu’s worden opgeladen door de dynamo. Een extra diodebrug gaat ons niet helpen. Er zit toevallig een Yanmar dealer in de haven van Nieuwpoort waaraan we ons probleem voorleggen. Ons schema wordt goedgekeurd en zij hebben een elektronisch relais(een battery seperator) dat inschakelt bij 13,2 Volt en uitschakelt bij 12,8 volt. Dit zetten we in ons schema en daarmee voorkomen we voor altijd dat de start accu wegvloeit in het service net.

Probleem opgelost.