Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Dagzeilen met 5 Bft NW

Zondag 2 mei, niet bepaald een echte lente dag met net geen 10˚ C en een NW wind van 5 Bft. Maar met zon wel een geweldige dag om te zeilen. Rond 11:30 uur vertrekken we richting de Prinses Margrietsluis. We zien in de verte dat er naar binnen toe wordt uitgevaren; we zullen dus snel kunnen schutten. We draaien een beetje heen en weer om niet aan het remmingwerk af te hoeven meren, want het duurt toch langer dan aanvankelijk gedacht. Het uitvarende schip en het invarende schip nemen alle tijd. Er liggen nog 3 bootjes klaar om samen met ons in te varen. Een daarvan is een Waarschip 660. Net als ik de fender aan bakboordzijde wil weghalen, maant de schipper, dat ze moeten blijven hangen omdat hij naast ons wil afmeren. Type dikke Duitser; trainingsbroek en zeiljack. Ik kom er snel achter dat ik weer eens een vooroordeel bleek te hebben gehad. Het was nl, aan zijn accent te horen, uit de regio Amsterdam die zijn net aangeschafde bootje naar zijn thuishaven in Naarden ging varen. Pratende over welke koers gf hij aan dat Lelystad het plan was en dan door naar Naarden. Gegeven de NW wind suggereerde ik de veilige, dus de hoge, kant te kiezen via Enkhuizen. In het geval er iets fout zou gaan onderweg; dan had hij alle ruimte voordat hij op de basaltblokken zou worden geworpen. We weten uiteindelijk niet welke keuze hij heeft gemaakt.

Om 13:30 uur varen we de sluis uit en hebben al vast een 1ste rif gezet. We zien de wind toch regelmatig over de 22 Kts schieten. Dan zetten we koers richting Enkhuizen met meestal boven de 7 Kts SOG. Het is koud, maar prachtig zeilweer. Dan zie ik een boot zonder mast, die lijkt over het dek te liggen, varen. Vanwege de deining kan ik het niet goed zien door de verrekijker, maar het lijkt er op dat er een gebroken mast aan dek ligt. Die is niet langer dan het schip. Ze lijken te varen en ik zie wel mensen aan boord bezig met de mast op te binden. Zo lijkt het althans. Toch zijn we er niet zeker van of ook echt nood aan de man is. Op de radio hebben we niets gehoord. We besluiten toch maar even een kijkje te nemen en vallen tot bijna voor de wind. Eenmaal dichterbij kunnen we zien dat het op een varend wrak lijkt met de mast over het dek gebonden. Er lijken 3 man aan boord te zijn en niemand maakt gebaren naar ons. We zien telkens een boog water aan de achterzijde omhoog spuiten als het schip van een golf duikt. Het lijkt alsof ze men een klein buitenboordmotortje achter het schip varen. Want ze gaan wel vooruit, maar tergend langzaam. Met dit weer en temperatuur zo’n uitdaging aan gaan vind ik onbezonnen. Maar er is dus niets aan de hand en we steken weer op richting Enkhuizen.

De bootjes die met ons uit de sluis vertrokken zijn nergens meer te bekennen.

Bij Enkhuizen bij de buitenste aanlooptin draaien we richting Stavoren en dan terug naar Lemmer. De wind blijft strak door staan uit NW richting. Ik stuur lager en lager, kennelijk is de wind aan het ruimen en ter hoogte van Warns draaien we de boeg richting Lemmer, met een beetje ruime wind surfen we van de golven en om 17:00 uur liggen we eer voor de sluis.