Zaterdag 29 april is het net echt warm met een waterig zonnetje. We varen, ondanks onze poging eerder te vertrekken toch pas weer om 11:30 weg. Als we het Prinses Margriet kanaal opdraaien, achter een groot passagiersschip, zien we dat de sluis vol licht en we zullen een behoorlijke tijd moeten wachten.
We besluiten de binnendoor route via de Zijlroede, de Langestreek en de Lemstersluis te nemen. De bruggen draaien voorspoedig en ook het schutten in de Lemstersluis gaat vlot. Als we bij de Friesche Hoek de zeilen hijsen en op de motor pal tegen de wind richting de Lemstergeil varen zijn we een klein uur verder.
We zien de jachten uit de grote sluis komen, waar wij, als we deze omweg iet hadden gekozen, ook bij hadden gezeten. Qua tijd hebben we niets gewonnen, maar hebben wel een mooi toeristisch stukje door Lemmer gevaren.
Veel wind staat er niet, zo’n 8 kts, en dus is onze snelheid ook niet enorm, maar nog steeds hoger dan de andere schepen om ons heen. We moeten een kruisrak varen richting hoek Vrouwenzand. Met een ruimende wind in het vooruitzicht probeer ik de slagen zo te maken dat we de ruimende wind zo veel mogelijk in ons voordeel hebben. En tegen de tijd dat we in de buurt van de hoek zijn varen we paralel aan de rode betonning en kunnen dan helemaal opsteken pal Noord. Terwijl we dat aan het doen zijn zien wij een tweemaster met een grote snelheid de betonning afsteken en in een rechte lijn naar Staveren koersen. “Dat gaat niet lukken…” zeg ik tegen Jeannet en jawel nog geen paar minuten later vaat het schip op een zandbank. Met een grote zwarte pluim heeft het schip zich gekeerd en stoomt nu met grote snelheid 180 graden terug naar de hoek om vervolgens de route langs de betonning te volgen. Je vraagt je wel eens af……..
Als we voor het rode havenlicht van Staveren liggen een mijl of2-3 uit de kust, maken we een klap richting Staveren. De wind krimpt weer iets en dus kunnen we wederom gebruik maken van de lifters en komen we eigenlijk precies voor de kerktoren van Hylpen uit. Het laatste stukje de bocht om naar de ingang van de haven doen we op de motor. Het is 18:15 als we afmeren naast een vriendelijk ebemanning p een grote motorboot.
We hadden onderweg al een tafeltje gereserveerd bij Ame Gijs, ons favoriete restaurantje in Hylpen en genieten daar van een heerlijk voorgerecht en fantastische spareribs. Die hebben we nog nooit op de kaart gezien dus die wilden we graag proberen.
We maken een laatste rondje over de dijk, maar het is koud en we gaan snel terug naar de boot en bij vallen de luiken dicht en dus rechtstreeks door naar het vooronder.
De volgende dag is het mooi weer, maar het waait stevig en als we om 11:15 vertrekken trekken we een eerste rif bij 20 knopen wind. De wind trekt aardig aan en halverwege Staveren meten we 35 knopen ware wind uit Oost tot Zuid Oostelijke richting. Ik sta in dubio of we nu wel of niet met 8 Bft tegen de wind in van de hoek Vrouwenzand naar Lemmer moeten hakken. Ik besluit dat daar niemand echt op zit te wachten dus gaan we binnendoor terug. We kunnen zo de Johan Friso sluis invaren en varen dan op de motor richting Warns. Ook daar draait de brug en zonder wachttijd kunnen we door. Intussen kunnen we nu op de fok varen en de wind waait onverminderd tussen de 29 en 34 knopen. We lopen ruim 7 knopen alleen op de fok en het water staat af en toe in het gangboord, zo schuin gaan we….
Maar we zeilen wel en da’s best leuk op de Friese Meren. Pas als we het laatste stukje Friso kanaal tot aan het Prinses Margriet kanaal varen is het iet meer bezeild. De rest van de tocht tot aan Lemmer varen we op de motor en de wind staat nog steed ruim boven de 30 kts. Ik ben blij met de keuze die we gemaakt hebben.