Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Nieuwe zeilen, maar wat voor? Update 2020

Screen Shot 2014-09-27 at 10.09.40Bijna een jaar geleden schreef ik op onze blog een artikel over onze zoektocht naar nieuwe zeilen. Ik beloofde daarin ook dat ik een update zou schrijven zodra we enkele meters hadden gevaren. Vandaag lever ik deze belofte in.

Eerst nog even kort wat we zochten en waarop we zijn uitgekomen;

  • Zeilen moesten vorm vast zijn als laminaat met de lange levensduur van Dacron
  • We hebben gekozen voor Fybercon Pro Hybrid Radial van Contender
  • Qua prijsstelling in het midden
  • Zeilomstandigheden; alle weertypen
  • Zeilgebied: IJsselmeer en Waddenzee en Noordzee

Dit is wat we hebben aangeschaft:

  • Fybercon Pro Hybrid Radial van Contender, 8.65 OZ (zwaarder uitgevoerd dus)
  • 5 Doorlopende zeillatten op Fredrikssen lattenwagens
  • 4 verticale latten in de fok met UV rand
  • Grootzeil 38.5 m2 en rolfok HA 26m2
  • Leverancier. Zwaan Sails

Update noember-2014:
We hebben er intussen 900 mijl opzitten met deze zeilen. De korte versie van mijn bevindingen is: fantastisch.

Hieronder de wat uitgebreidere versie van onze bevindingen:
Het zeil is vlak gesneden en bevat 5 doorlopende zeillaten in het grootzeil op Frederiksen lattenwagens (tegenwoordig Ronstan) en vier verticale latten in de rolfok. Totaal oppervlak 64m2. Twee riffen in het grootzeil en een Cunningham-hole

Na de aflevering waren er geen aanpassingen aan het zeil nodig. Compliment voor Zwaan Sails!

Door de vlakke snit en de doorlopende zeillatten kunnen we goed vlak trimmen. In de praktijk kunnen we 20 graden schijnbare wind sturen met een snelheid van 6 knopen. Dit is extreem hoog aan de wind.

Zowel het grootzeil als de fok laten zich goed trimmen en de reguleerlijntjes zijn zelden nodig. Hooguit als we een rif hebben getrokken. Tot nu toe hebben we alleen nog het eerste rif gebruikt.

De windomstandigheden zijn van 2Bft tot 9 Bft geweest. Ondanks dat het zeil zwaar is (ik kan het op de hand tot voorbij de 2de zaling trekken, maar verder niet) zeilt het ook uitstekend met licht weer.

Het zeil is wel voor de actieve zeiler die van trimmen houdt (hoewel je er vast ook lui mee kan zeilen). De trimbaarheid verleidt je ook om daar mee bezig te zijn.

Het opdoeken vergt wat extra werk, vanwege de stugheid van het grootzeil. Wij gebruiken lazyjacks maar echt mooi vallen doet het niet en na het zeilen moet je toch even tijd besteden aan het opdoeken. Het zeil kan prima tegen vouwen.

Update juni 2017:
Intusen hebben we er zo’n 3300 mijl opzitten met deze zeilen. De vorm is nogsteeds zoals het was in het begin. Dit zeil maakt zijn kwaliteit tot nu tu meer dan waar. Er is nog geen spoortje schimmel (zwart of groen) te bekennen. Ook slijtage plekken kan ik nog niet vinden en het stikwerk is nog steeds in prima conditie. Tot nu toe zijn er nog geen reparaties aan het stikwerk nodig geweest.

Wel zijn we intussen 1 tell-tale op de onderste zeillat kwijt.

Op de voor de ruime windse rakken, zeg tussen de 140 en 180 graden komen we zeiloppervlak te kort, maar dat ligt niet aan het zeil maar het type fok , HA fok, dat we hebben gekozen.
Bij zo’n 18 knopen wind op de aan de windse rakken zetten we een rif. Hierdoor vaart de boot sneller en comfortabeler; dwz minder schuin.

Bij het opdoeken valt het zeil elke keer anders en we hebben een hulplijn aan de topplaat gemonteerd om het zeil te kunnen strijken. Het blijft een stug zeil dus vanaf de eerste zaling moeten we de hulplijn gebruiken om het zeil volledig te strijken. Dat doen we allemaal vanuit de kuip, dus easy piecy. Voordeel hiervan is wel dat er geen vouwen komen als het steeds op dezelfde plek valt.

Ik haal altijd de spanning van het voorlijk van de fok en het onderlijk van het grootzeil, zodra we zijn afgemeerd en pak de zeilen in met de lazy-jack en huik. De fok heeft een UV-werende rand die het zeil goed afdekt wanneer het is opgerold. De witte UV rand op de fok pikt wel wat vuil maar is nog niet zodanig dat je je er zou storen. Alleen als je weet dat de originele kleur witter is dan zie je het verschil.

Zijn er dan geen nadelen aan dit zeil? jazeker wel, het blijft een kloterig zwaar zeil, waar je tijdens het opvouwen, dwz netjes opdoeken, de handen telkens open schaaft of je nagels breekt. Het Dehler systeem draagt zeker niet bij aan het makkelijk hijsen van de zeilen, maar de elektrische lieren doen na de tweede zaling prachtig werk :-).

De condities waaronder we zeilen zijn van alle categorieën, maar blijken toch vaker in de categorie 5-8Bft te zitten dan in de categorie 2-4 Bft. Natuurlijk zijn 8 en 9 Bft uitschieters maar toch. Tijdens de laatste tocht, op de Morra en Fluessen, met 34 kts wind op alleen de fok lopen we toch iets meer dan 7 knopen (7.1) op 50-60 graden schijnbare wind. Wel machtig om alleen op de fok de motorschepen in te halen in de vaargeulen zie filmpje hieronder.

Update januari 2020:

We hebben er intussen zo’n 5600 mijl op zitten met deze zeilen. Voor zover ik kan bepalen zeilt het nog steeds “like new”. We hebben wel iets aan hoogte moeten inboeten, maar komen nog steeds boven de 6 kts uit met een schijnbare wind onder de 30 graden.

Van de originele tell-tales is er nog eentje over. De rest is al een of meerdere keren vervangen. Het grootzeil is nog steeds smetteloos en vrij van schimmels. Zij het dat er wel wat vliegenlijken in het zeil zitten…… Na het seizoen van 2019 zaten er hier een daar wat stiksels los, die intussen zijn gerepareerd, maar die zaten niet op kritische plekken. Ook heb ik op een zeillat hoes, de onderste, een klein gaatje door slijtage. Een kwestie van een stukje zeiltape tegen het schavielen plakken.

De fok is wat aan het schimmelen, dwz groene alg, onder de UV strook, bij tussen het schoot oog en de halshoek. Dat zit dus niet in het zeil maar in de UV strook tussen het zeildoek en de UV strook in. Dat is dus ook niet makkelijk weg te krijgen denk ik. Verder is de vorm van de HA-fok nog steeds prima.

Na 6 seizoenen zeilen, op IJsselmeer en Waddenzee, zijn de zeilen nog steeds in prima conditie.

Het canvas werk (huik, lazyjack, buiskap, stuurwielhoes) dat we tegelijkertijd met de zeilen aan het begin van het seizoen van 2014 hebben laten vernieuwen, heeft het wat zwaarder. De huik heeft intussen een aantal reparaties, waarvan er eentje na een storm met 10Bft een scheurtje had opgelopen. Ook de huik heeft een aantal schaviel plekken waar nieuwe stukken zijn opgezet, mn daar waar de lijnen van de lazyjack zitten bevestigd. Ook de rits van de lazyjack is intussen vernieuwd in 2018. De stuurwielhoes is nog in prima conditie. De buiskap heeft intussen een nieuw sierrandje omdat het stiksel was vergaan en een strip tegen het schavielen met de giek. Verder is deze nog steeds super strak en in goede conditie. En niet onbelangrijk, nog steeds wit na 6 volle seizoenen.

Hieronder nog even een filmpje met 25kts en dubbel rif hoog aan de wind, september 2019.