Elke zeiler loopt minstens een keer tegen deze vraag aan,maar een eenvoudig antwoord is er niet. Zoveel fabrikanten, zoveel adviezen. En dan de zeilmakers. Elke zeilmaker heeft zijn/haar verhaal, soms zelf tegenstrijdig met dat van andere zeilmakers.
En dat is vreemd, dus dat doet vermoeden dat er andere belangen meespelen.
Belangrijk is dus dat je eerst zelf nadenkt over wat voor type zeiler je bent en op welk vaarwater je zeilt, maar misschien nog belangrijker, over een paar jaar denkt te zeilen.
Wij zijn het type zeilers dat vaak zeilt, met de meest varierende weersomstandigheden van windstil tot 8 Bft. Dat laatste overkomt ons nog wel eens als we eenmaal onderweg zijn. Windkracht 6 doen wij nog bij het uitvaren, maar vaak loopt dit dan onderweg op tot 7 en ook met enige regelmaat tot 8 Bft. De voorspellingen geven dit naar mijn inziens te weinig aan. Overigens hoeven deze windkrachten geen probleem te zijn als je vooraf je zeilplan aanpast. Tijdens het zeilen, zo hebben we ervaren, is dit een stuk lastiger met grotere kans op zeilschade. Daarnaast hou ik mij verre van wedstrijdzeilen; ik vind de mentaliteit van de meeste wedstrijdzeilers ziek als ze eenmaal op een boot zitten die een wedstrijd gaat zeilen of aan het zeilen is. Niet voor niets wordt er veel schade gevaren tijdens wedstrijdzeilen, terwijl de regelgeving klip en klaar is en er behalve het ego niets op het spel staat……en ik heb heel veel wedstrijden gevaren.
Onze zeilen moeten dus sterk zijn. Daarnaast willen wij zeilen die lang meegaan en niet elke 3-4 jaar moeten worden vervangen. Daarmee vallen laminaat zeilen voor ons af. Als je daar niet heel voorzichtig mee bent, zijn ze zo op. Maar laminaat is zeer vorm vast en dat wil ik ook graag hebben. Volgens veel zeilmakers de onmogelijke combinatie; vormvast en duurzaam( 10 jaar mijns inziens).
Om tot een keuze te komen kan je dus twee dingen doen; je laat je informeren door zeilmakers, het liefst een stuk of 4 verschillende en maakt een keuze of en dat hebben wij gedaan;je gaat op onderzoek naar doeksoorten, leert daar een hoop over( je krijgt vanzelf een voorkeur…) en gaat dan met zeilmakers praten over jouw doeksoort.
Daarnaast is het handig als je een zeilmaker hebt gekozen die, voor zover dat nog gebeurt, zelf zeilen maakt of in ieder geval kan aanpassen, zonder ze naar het Verre Oosten te hoeven sturen.
Op dit moment zijn er twee fabrikanten die haasje over doen met doeksoorten en bewezen kwaliteit leveren; Contender en Dimension. Deze twee bedrijven hebben beiden een enorm R&D budget en dat komt het zeildoek in het algemeen ten goede.
Laminaatzeilen zijn zeer vormvast en Dacron zeilen hebben een lange levensduur, naar vervormen relatief snel. In mijn belevenis is een combinatie van die twee eigenschappen het ideale zeil; dus de vormvastheid van laminaat met de duurzaamheid van Dacron.
Ik denk deze combinatie gevonden te hebben in een doeksoort van Contender Fibercon Pro-Hybrid Radial. Dit is een Dacron doek versterkt met Dyneema draden voor de vormvastheid. Een juiste UV beschermlaag beschermt het zeil hetgeen de levensduur ten goede komt. Dit is relatief nieuw dus heel veel zeilers met dit doek zijn er nog niet. Het zeil is wat stugger, maar niet zo stug als laminaat, en kan goed tegen vouwen, want het is tenslotte een geweven doeksoort.
Volgende keuze is dan of je een cross-cut zeil (horizontale banen aan elkaar genaaid; goedkoop te maken omdat er minder gesneden en genaaid hoeft te worden) of een tri-radiaal zeil (verticale banen, die goed aansluiten bij de spanningsrichtingen in het zeil, maar daardoor duurder te maken vanwege meer snij- en naaiwerk). Persoonlijk geloof ik meer in tri-radiaal omdat daarmee de vorm van het zeil beter kan worden geregeld. Niet alleen bij het ontwerpen van het zeil maar ook bij het gebruik van het zeil.
Opmerkelijk is dat veel zeilmakers deze cut niet aanraden en voor cross-cut gaan. Door een lagere prijs te kunnen bieden denk ik dat zeilmakers daarmee willen voorkomen dat ze een potentiële klant verliezen, in tijden van crisis, dan dat ze een duurder maar beter en mooier zeil kunnen verkopen. Wij hebben gekozen voor tri-radiaal. Let dan wel op dat je een Dacron doek kiest die ontworpen is om tri-radiaal te kunnen verwerken. Dacron is initieel bedoeld voor cross-cut zeilen omdat de trek op het doek met name verticaal is, terwijl bij tri-radiaal de trek op het doek met name in horizontale richting van het doek is ( tri-radiale banen lopen van onder naar boven, dus verticaal, maar de trek op het doek is dan nog steeds horizontaal voor het materiaal….denk daar maar eens over na… 🙂 )
Tot slot de prijs; ook daar zit veel variatie in, tot wel 50 procent verschil. Contender Fibercon Pro-Hybrid Radial is duurder dan standaard Dacron maar goedkoper dan Laminaat, qua prijsstelling ongeveer in het midden.
Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij Zwaan Sails in Lelystad. Zodra de zeilen klaar zijn en we wat meters hebben gemaakt zal ik weer verslag doen.