23 maart 2014; nieuwe zeilen in gebruik


Eindelijk is het zover; we kunnen weer zeilen. Het weer is nog niet echt om over naar huis te schrijven. Buien, mogelijk met hagel zegt de voorspelling. En net als we in de jachthaven aankomen hebben we de eerste bui te pakken. Zonder hagel, dat dan weer wel 🙂

Het is 8 graden (boven nul voor alle duidelijkheid 🙂 ) en doen eerst nog even wat kleine huishoudelijke klusjes voordat we uitvaren. Spannend want we gaan de nieuwe zeilen nu voor het eerst in actie zien.

We varen de Houtrib op en nemen alle tijd om het grootzeil te hijsen. Dat gaat makkelijker dan voorheen,terwijl het zeil niet echt lichter aan voelt dan de andere zeilen die we hebben. Het Contender Fibercon Pro-Hybrid Radial doek is behoorlijk stevig en voelt aan als een laminaat zeil. We hebben gekozen voor een doorgelat grootzeil (5x) en ook voor korte latten in de fok. Als de zeilen staan draait Jeannet voor de wind weg en met ruime wind, een knoop of 12-14, bereiken al makkelijk snelheden boven de 7 knopen. Eenmaal voorbij het Commissarislicht stuurt Jeannet Noord richting de ET-O. Het zeil vergt veel trimwerk met onderlijk, overloop en grootschoot en ook de achterstag moet actief mee gaan doen. Voorlopig ben ik hier nog wel even zoet mee voordat ik het helemaal naar mijn zin heb. Maar het zeil staat er geweldig op. Ook met de fok moet ik nog het nodige stoeien; de stand van de geleidewagentjes luistert nauw. Maar de snelheid komt niet onder de 7 knopen.

Achter ons zien we een behoorlijke bui voorbij trekken maar wij houden het droog en de zon schijnt mooi over het water zo onder de wolken door.

 

Bij de ET-O gaan we overstag en varen terug richting de Houtrib. De wind is intussen aangetrokken tot soms over de 20 knopen, maar op een aan de windse koers (60-70 graden AWA) loopt de boor mooi. Na het Commissarislicht moet Jeannet hoog sturen om vrij te kunnen varen van het strandje aan de overzijde. Dit hebben we vaker gedaan en regelmatig moesten we toch een slag maken omdat we net de punt niet konden bezeilen om vrij door te kunnen varen naar de jachthaven. Maar vanaf nu zal dat niet meer gebeuren. Wat loopt de Yazz ongelooflijk hoog en hard!. De windmeter geeft aan dat we 10 graden AWA varen met ruim 6 knopen SOG!

Ik begon zelfs te twijfelen of mijn windmeter wel juist aangeeft….