3 mei 2014; Hoe Medemblik Lemmer werd


Als we rond 12:30 vertrekken uit Lelystad staat er een NO windje 3 Bft en varen we vlak achter de Stormvogel een Contest 48 en de Jazz, een Comfortina 42, de haven uit. Omdat de wind NO is varen we kop in de wind richting de dijk om vandaar in een lage slag de Houtrib af te kunnen varen.
De Jazz is dan al onder zeil,  en net voor de geankerde duwbakken gaan wij onderzeil, scherp aan de wind richting Flevo Marina.

De wind is verre van stabiel en schift nogal. Over stuurboord moeten we behoorlijk vallen en halen de rode lichtopstand bij de Flevo Marina niet eens.
Boven aan de dijk is nu ook de Stormvogel onderzeil en koerst richting het Commissarislicht. Wij maken een klap en vlak voor de Stormvogel, hoewel hij onder de dijk ligt en wij daar een stuk vandaan zijn, gaan we opnieuw overstag. De Jazz is intussen zonder slag de Houtrib af en zien we hoog sturen richting de Sport-G( de oude Sport -C).

DSCF3852De koers die we voorliggen brengt ons niet bij Urk, de Ketelbrug halen we gemakkelijk. Egens er tussen in zullen wel uitkomen. Intussen ligt de Stormvogel vlak acher ons als we het Commissarislicht passeren. Wij varen hoger en er komt een moment dat we elkaar zullen raken. Ik val een paar graden en loop uit op de Stormvogel. Vervolgens sturen we flink hoger dan de Stormvogel en komen voor en boven ze uit. Nu kunnen we een vrije slag maken om zo overstag te gaan.

Over bakboord is de Trintelhaven net bezeild, we zullen dus nog een paar slagen moeten maken om bij de ET-O te komen.
We hadden Medemblik als eindbestemming, omdat er een NO wind voorspeld was. Wij zien de wind echter krimpen en de sterkte varieert tussen de 8 en 21 knopen.

In de buurt van de ET-O wijzigen we onze plannen en Medemblik wordt Lemmer. Dit ligt goed bezeild; we kunnen nu in een rechte lijn de Rotterdamse Hoek bezeilen. Later ruimt de wind toch weer en wordt het strak aan de wind naar de Rotterdamse hoek.

De Stormvogel kon onze hoogte niet halen en zijn we ergens voor de kust van Urk uit het oog verloren. De Jazz daarentegen zagen we alleen maar hoger sturen en zijn we ook kwijt. Die hadden we graag nog even onze spiegel laten zien, maar niet vandaag zo blijkt.

Als we de Rotterdamse Hoek zijn gepasseerd, krijgen we behoorlijk wat winddraaiingen te verwerken, de meeste weten in een gunstige VMG om te zetten. Met één extra, korte,slag kunnen de haven ingang van Lemmer bezeilen.

Als we de gemeente haven binnen lopen zien de de Jazz aan de meldsteiger liggen; het is dan 16:30 uur. Volgens de havenmeester rond 16:00 uur binnengelopen. Het was een mooie zeildag, maar het was vreemd weer.

’s Avonds eten wij onze gebruikelijke pizza in La Gondola (reserveren (0514 564 747)want het is er altijd druk!).

De volgende dag vertrekken we rond 11:00 uur. Er is weinig wind, variabel 1-3 Bft horen we op de VHF, en motoren tot aan de splitsingston met de vaarweg naar de Prinses Margriet Sluizen. Met de kop in de wind varende konden we het grootzeil alvast hijsen en sturen nu scherp aan de wind (ZW 2-3Bft) over stuurboord naar de Friesche Hoek. Jeannet stuurt en oefent met het schatten van jachten op ramkoers of niet. Omdat de wind wederom erg varieert en schift leer ik Jeannet ook op de tell-tales in de fok sturen; veel nauwkeurige dan op het instrumentarium. Ook dat heeft ze snel onder de knie. We gaan hoog en hard.

Als we wederom de Rotterdamse Hoek zijn gepasseerd valt de wind verder weg en hijsen we de Gennaker. Tot ook dat ophoudt. Dan gaat de motor aan.Het grootzeil laten we nog even staan, in de stille hoop dat er misschien toch nog weer een beetje wind komt. Een half uurtje later is water op het IJsselmeer als een spiegel. Zelden zie je dat, en al helemaal in het voorjaar.

Dan gaat het grootzeil omlaag en motoren we naar Lelystad.

Het was koud, mooi en heel fremd waer, zoals de Friezen dat zeggen.

Deel dit artikel: