Na een dagje in Londen verbleven te zijn zullen we vandaag weer richting Nederland varen. Omdat we alleen tussen twee uur voor tot en met twee uur na hoogwater Katherines Dock kunnen verlaten, kunnen we pas op zijn vroegst om 15:00 uur door de sluis. Omdat we met zijn allen vertrekken, dat wil zeggen alle zeiljachten tegelijk, is de sluis zeg maar gereserveerd voor de groep van Ocean People. Er kan nog een ander jacht mee, een grote catamaran motorschip.
Het wordt weer een lange tocht naar de monding van de Thames, zo’n 5 uur motoren.
In de loop van de ochtend gaf het weerbericht aan dat er mogelijk een ‘near gale’ waarschuwing van kracht is als wij ’s nachts de shipping lane moeten oversteken. En omdat het nieuwe maan is en bewolkt, zal er nauwelijks zicht zijn. We houden dus even een slag om de arm met de mogelijkheid een uurtje of 5 te kunnen slapen als we besluiten de schuilen in de monding van de rivier naar Sheernes. De meesten vinden dit een prettige optie i.p.v. in 1x doorvaren naar Nederland.
Als we rond 22:00 uur de monding van de Thames uitvaren is er gezamenlijk besloten de nacht te schuilen in de monding van de rivier bij Sheernes, bij Queensborough Harbour. Omdat het wrak van de SS Richard Montgomery (met 1500 ton explosieven aan boord…. 😛 )precies in de bocht ligt moeten we daar ruim omheen. E.e.a. goed gemarkeerd met gele knipperlichten en overdag zie je de drie masten goed boven water uit steken.
Intussen is het goed donker en moeten we goed op zoek naar de juiste verlichting op de boeien. De motorschepen, die een uur na ons zijn vertrokken, zijn intussen voor ons op zoek naar de ingang van de zijrivier naar Queensborough. Daar gaan we voor een paar aan de moorings en pakken even een paar uur slaap