Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

5-6 april 2008

Op 5 april was het in Lelystad mooi weer, mooi weer om te zeilen!
In de haven stond relatief weinig wind (3 Bft), maar dat kwam door de beschutting van de omliggende gebouwen.
Op de Houtrib trok de wind aardig aan (5 Bft), maar het water was als een spiegel. Dat komt natuurlijk omdat het met een Noord Westen wind in de luwte van de dijk Lelystad-Enkhuizen ligt.

Deze keer stond het grootzeil( 1 rif gestoken) snel en de fok is altijd al eenvoudig uit te rollen. Hoog aan de wind stuurde ik op het Commissarislicht, daarbij ruim boven het aankomende vrachtschip blijvend.

De stuurautomaat stond bij en opeens draaide het schip, het was vlagerig dus oploeven gebeurde wel meer vandaag, zonder dat er een windvlaag passeerde. Ik pakte het stuurwiel en wilde de stuurautomaat ontkoppelen. Omdat ik wat naar beneden moet reiken om op de knoppen te drukken trok ik het stuurwiel mee naar stuurboord. Met de stuurautomaat in werking kan dat normaal gesproken niet. Ik dacht dat de aandrijfband gebroken was en ik moest het de rest van de middag zonder stuurautomaat stellen.

Eenmaal buiten de beschutting van de dijk zwollen de wind(6Bft NW) en de golven ook aardig en Yazz schoot af en toe aardig over de toppen van de golven heen, om met een harde klap op de volgende golf te slaan.

Omdat ik niet zoveel tijd had heb ik een hoog aan de wind rak gezeild en terug naar de haven een ruime wind, surfend op de golven.

Om het zeil af te tuigen gebruik ik de stuurautomaat normaliter om de kop in de wind te houden. Nu moest ik dus op de ouderwetse manier het schip laten bijliggen. Dwz eerste de fok ingerold en dan in de wind draaien op het grootzeil, met de schoot helemaal dicht. De mast zover mogelijk naar achter getrimd wil het schip steeds in de wind loeven, zowel over stuur- als over bakboord.
Dan is het even een kwestie van timen (een zeer soepel lopende wagentjes) om snel het grootzeil te strijken.

Op 6 april heb ik de stuurautomaat open gemaakt en bleek dat niet de aandrijfriem was gebroken, maar de twee borgpennetjes in de excentrische aandrukrol (met rood en blauw aangegeven in de onderstaande tekening).
Hoe die borgpennetjes kunnen breken is mij een raadsel. Ik heb ze uitgeboord (1 mm boortje gebruikt) en van een RVS borgring twee nieuwe borgpennetjes gemaakt. Bij het weer in elkaar monteren bleek dat ik de platte kant van de as naar de binnenkant van de excentrische aandrukrol had moeten plaatsen en niet naar buiten. Let daar op mocht je dit klusje ook moeten doen. Het gevolg is dat de hendel de aandrukrol niet helemaal 180° draait. Echter in de praktijk lijkt de stuurautomaat het weer als vanouds te doen.