De hele week is het prachtig weer, maar wederom in het weekend is het belabberd. De vooruitzichten geven NW 6, met kans op regen. Via de app BuienAlarm, zien we dat er nog een sloot regen gaat komen als we net aan boord zijn. Het hoogtepunt van al dat hemelwater is tussen 12 en 12:30 uur. Meteen na de bui, om 12:45 varen we uit. Als we de haven uitvaren hebben we 18 knopen wind op de meter. Een rif gaat ons vandaag weer veel genot geven. Als we het Commissarislicht voorbij zijn gaan pal Noord, naar de ET-O. De wind loopt naar 22-24 knopen en we vliegen erover. Op de hielen gezeten door de ZsaZsa, een Grand Soleil 45, vol getuigd, en een X-99 ook met een rif. We halen snelheden van net boven de 8 kts, maar de ZsaZsa loopt harder en is net eerder bij de ET-O dan wij. Nu moeten we scherp aan de wind, koers 309◦ en de ZsaZsa moet nu toch een rif trekken. Eerst loopt het gelijk op maar de wind trekt verder aan en we hebben al snel 30 kts ware wind, met uitschieters naar 34 kts. Regelmatig komt er nu buiswater langs de zijkant over en slaan er regelmatig golven volledig over dek. We raken achterop, teveel bezig met de zaken en bemanning heel houden. Jeannet krijgt het koud, we moeten nog een 1/2 uur. In de Compagnieshaven krijgen we een plek op Mike 31. Dat is helemaal achteraan. We meren af met de kont naar de steiger om zo nog uit de wind onder de buiskap te kunnen zitten. Uit de wind is dat nog prima te doen. ’s Avonds eten we kibbeling bij vishandel van der Veen in de Bocht.
Terug aan boord spelen we nog een paar potjes Mastermind. DE volgende dag is het weer heel anders. Veel laaghangende bewolking en 8 kts wind uit NO richting. Weinig spectaculair, maar we vinden toch nog een aantal boten die we als doel nemen om in te halen. We komen als eerste bij de ET-O aan.
De wind zakt er uit en net na het Commissarislicht strijken de zeilen. Het is goed weer om met Jeannet het in en uitvaren van de box te oefenen. Dat ging super!
De eerste 400 mijl zitten er op dit jaar!