Startmotor perikelen


Na de laatste perikelen in 2013 met de brandstof toevoer, of liever het gebrek daaraan, hebben we geen problemen meer gehad.

Wel hadden we af en toe last dat de motor, nadat hij was gebruikt en dus warm was, niet direct wilde starten als we op de startknop drukten. Er was dan nada reactie. Als je dan een 2de keer en een heel enkele keer een 3de maal op de startknop drukte starte de motor direct.

Aanvankelijk dacht ik dat een slecht contact in de startknop op het schakelpaneel buiten daar de oorzaak van was. Nadere inspectie van deze knop leerde dat dit een gegoten knop is waaraan je eigenlijk niets kunt doen. Eén van de klussen op het lijstje van de Winter 2014, was het vervangen van deze knop door een nieuwe. 38 Euro handel en ligt nu werkeloos nieuw te wezen in mijn navigatiekast.

Op de site van de Dehlerclub las ik recentelijk een stuk (van Ger Rossel) dat dit probleem precies beschreef. Vele Yanmar motoren schijnen hier last van te hebben, veroorzaakt door de matige kwaliteit verbindingen die door Yanmar zijn gebruikt. Hierdoor ontstaat spanningsverlies, waardoor juist bij warme motor het startrelais niet schakelt. De oplossing, 9 Euro aan handel, bestaat uit een simpel schakel relais, die je voor het startrelais plaatst en er voor zorgt dat het startrelais altijd voldoende spanning krijgt om de startmotor aan te schakelen.

Zie het aansluitschema hieronder.

Deel dit artikel: