Na het scheuren van de Genua II en een overnachting in Stavoren motoren we vandaag terug naar Lelystad. De wind is wat gaan liggen, maar als we zijn uitgevaren staat er toch nog 20 knopen wind over dek. We moeten in ieder geval motoren tot aan de hoek van het Vrouwenzand en kunnen mogelijk daarna op de fok door varen naar Lelystad.
Als we de hoek van Het Vrouwenzand zijn gepaseerd, trekken we de fok uit. De koers die we moeten sturen ligt binnen de 30 graden apparent wind angle, dus we moeten vallen om de fok niet te laten killen. Een klein half uurtje varen we zo, met de motor wel bij om toch heen beetje gang te houden. Maar we raken teveel van onze originele koers af, dus besluiten de fok in te rollen en verder op de motor naar Lelystad te varen.
We zijn om 10:00 uur vertrokken en liggen om 14:00 uur in de box, na 20 mijl.
We hebben een pracht vakantie gehad met mooi weer, heel veel wind en super gezeild, ondanks de averij die we hebben opgelopen.
De Genua II is afgeschreven en het grootzeil is intussen in reparatie en zal komend weekend weer gebruikt kunnen worden.
Ik heb heb twee belangrijke lessen geleerd;
- Bij het reven moet je je zeil meer laten zakken dan het reefoog op de giek (het grootzeil is gescheurd omdat ik de reeflij zo hard had aangetrokken dat het achterlijk superstrak stond en tijdens het dansen tegen de golven in op de Boontjes daardoor is gescheurd…)
- Blijf bij je gevoel. Op het Wad waait het altijd harder dan je denkt of is voorspeld, dus pas je zeil op tijd aan. Beter iets te weinig dan iets te veel zeil. Met veel wind vaar je harder op een klein zeil dan met te veel zeil! Ik had het 2de rif al op de West Meep moeten zetten ipv in de 32 knopen wind tegen stroom op de Vliestroom, zoals mijn gevoel al aan gaf.
We gaan op zoek naar een grotere boot (37ft max) met vergelijkbare zeileigenschappen als de Yazz, maar met meer ruimte in de kooien voor(of achter) en een warme douche aan boord.