Het is aardig weer het weekend, met een beetje wind voorspeld; rond de 8 knopen uit het ZW rumend naar W-NW. Omdat we een drukte verwachten bij de Pr. Margrietsluis, vetrekken we op tijd, rond 9:30. Als we het Pr. Margrietkanaal op draaien, zie ik de brug open gaan bij de sluis. Ik roep de sluis op met de vraag of we nog mee kunnen, varend op 500m afstand. Het antwoord is niet verrassend en we worden naar het remmingwerk gedirigeerd. Net 5 minuten te laat…..
Om 10:30 varen we aan de andere kant van de sluis het Lemster kanaal uit. De wind is inderdaad nog ZW-WZW. We zetten nog geen route uit en varen eerst maar eens een beetje in westelijke richting, kruisend tegen de wind in. Hee is lekker met het zonnetje, zij het aan de frisse kant. De wind is niet stabiel en schift regelmatig. In de middag zou de wind volgens voorspelling ruimen naar W-NW. Met een beetje mazzel , we varen nu over stuurboord richting de kust tussen Oudemirdum en Laaxum, krijgen we zo over de andere boeg een paar flinke opstekers. We weten nog steeds niet waar we nu naar toe gaan. De Friese kust of de Noord-Hollandse kust.
Die opsteker komt inderdaad en intussen kunnen we gewoon over bakboord Medemblik bezeilen. Het wordt dus Medemblik. We zijn daar dit jaar nog niet geweest.
Onder de Kreupel door en dan de boeg op Medemblik gericht. De wind is hier altijd wat meer dan elders. We stoeien met een X-40, single handed. Hij zit aan lijzijde achter ons en loopt niet in, maar wij lopen niet echt uit. Hij zit op een 200m achter ons. Dan klapt hij en wij klappen mee. DE X-40 klapt terug, maar wij gaan door. De opstekers zitten nu over stuurboord boeg. De X-40 zeilt door tot bij de kust van Andijk, wij steken hoof Noord op. Als ik Medemblik dwars peil gaan we over stag. Onder de kust zien we de X-40 ook over stag gaan. We passeren nu zeer ruim en zijn dus uitgelopen, mn door de opstekers. De X-40 gaat door richting Noord….
Tegen een uur of 4 lopen we Medemblik binnen en we willen in de Wester-haven liggen (achter de brug dus) als we het havenkantoor horen omroepen dat de Wester-haven vol ligt. Dan maar de Ooster-haven. Er zijn geen plekken aan de kade meer dus we moeten ergens langszij. We kiezen een Etap 32i uit om tegen aan te liggen. Aan boord van de Etap zien we geen leven en we meren af. Op dat moment komt de vrouw des huizes net aanlopen. “We zagen niemand aan boord, dus we hebben naast u afgemeerd..” meld ik netjes. “U bent wel een beetje groot vind ik…: antwoord de vrouw enigszins stuurs. “Valt reuze mee, ik leg wel 2 lijntjes naar de wal..” zeg ik “wat een zeikerd…” denk ik. Dan komt ook de schipper bovendeks. Een koel ontvangst op een niet zo heel warme zaterdagmiddag.
Na het eten lopen we langs de Westerhaven via een binnendoorstraatje zo onder de Bonifaciuskerk door. We komen al een tijdje in Medemblik, maar dit hebben we nog niet eerder gedaan.
Daarna over de dijk richting de havenmond, voorlangs het oude treinstation va Medemblik. Als we een mijlpaal van een vliegtuig passeren lezen we het verhaal over de gecrashte vliegtuigen in het IJsselmeer ten tijde van WWII. Als je over het IJsselmeer kijkt is het een raar idee dat er nog zoveel vliegtuigwrakken liggen met bemanning……
Zondags zijn we betijds weer aan dek en rond 10:30 varen we uit terug naar huis.Wind is er nauwelijks en we dobberen met 2 knopen tussen een hoop andere bootjes. De wind zal ruimen naar Noord en Noord-Oost en als we ter hoogte van Laaxum zijn kan zelfs de genaker bij.
Zo komen we dan toch weer net boven de 5 knopen uit. Ter hoogte van de SB 38 is de wind op en strijken we alle zeilen en varen op de motor naar de sluis. Deze keer een perfecte timing; we kunnen zo de sluis in, door naar huis.