Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

DIY: De NMEAtor, introductie

animatornoun[ C ]UK  /ˈæn.ɪ.meɪ.tər/ US  /ˈæn.ə.meɪ.t̬ɚ/
someone who makes animated films, drawings, models etc.:

Dit project is (in het Engels) te volgen op Hackster.io

Als je het niet in software kan oplossen, dan moet dat maar in hardware opgelost worden; vandaar de NMEAtor. (P.S. met een beetje creativiteit en dyslexie staat er dus animator… 🙂 ). De hardware wordt dan wel weer door zelfgeschreven software aangestuurd 🙂

Introductie

Ik heb een oud Robertson-datanetwerk aan boord dat de boordapparatuur voedt met NMEA0183 v1.5. Niet alleen is deze RS-232 gerelateerd, maar de NMEA-zinnen worden niet afgesloten met een checksum. De meeste navigatie-apps geven er niet om en checksum controle kan door de gebruiker worden genegeerd. Er is hoe dan ook een nieuwere NMEA0183 v2.0-gerelateerde gegevensstroom voor GPS- en AIS-informatie die moet worden geïntegreerd met de oude gegevensstroom, beter bekend als multiplexing.

Huidige situatie aan boord

Ik ging aanvankelijk voor de makkelijke oplossing en verbrandde wat euro’s aan een commerciële multiplexer, wat een geweldig product is van YachtDevices; de YDWR02 (4 NMEA-ingangen en 4 NMEA-uitgangen). Het biedt zelfs de mogelijkheid om de oude V1.5 NMEA0183-gegevens door te geven. Helaas, met deze optie geactiveerd, kunnen de gegevens niet worden weggefilterd en daar is het probleem, nou ja, het ongemak begonnen. Het multiplexen van de 2 datastomen resulteert in een bevroren HDG op 2 graden (= deviatie?) in de navigatie-app op de iPad. Aangezien dit een vaststaand feit is, moet ik aan het andere uiteinde van de draad werken en de oude NMEA0183-gegevens manipuleren voordat deze naar de iPad worden verzonden. Gelukkig is er een oplossing en kan ik de apparatuur gebruiken, maar zonder de oude datastroom die resulteert in alleen GPS- en AIS-info (of alle data met een bevroren HDG op 2 graden noord)

Aangezien ik geen sensor of over geldige data beschik over de magnetische of ware koers, besloot ik een MPU-9250 – GY9250-eenheid te integreren; een 9 DOF dingetje met een digitaal kompas, versnellingsmeter en gyroscoop.

Dit alles geeft me ook de mogelijkheid om een ​​gebruikersinterface te ontwerpen voor alle binnenkomende gegevens, zoals een multifunctioneel display. Vandaar het 3,5 “TFT touchscreen.