Met al weken van zeer mooi weer, zou je denken dat het wel is gedaan met het mooie weer als wij op vakantie gaan eind juni. En als we vetrekken is het nog steeds mooi weer, maar het is nog wel koud; we varen nog steeds met thermokleding onder onze zomer outfit. Daarnaast hebben we besloten Yazzke dit jaar op sleeptouw mee te nemen achter de Yazz.
Week 1:
Het plan is om 3 weken te genieten zonder stress van een zeilschema o.i.d., en omdat er niet heel veel wind uit Noordelijke richting staat, besluiten we binnendoor richting Staveren te vertrekken. We overnachten uiteindelijk op de Galamadammen, waar we de steiger min of meer voor ons zelf hebben en we alle bootjes van dichtbij zien langskomen. Iets dat je normaal gesproken in ene haven niet zo ervaart.
De volgende dag gaan we via de sluis van Stavoren richting Makkum. Als we zijn geschut staat er nog een stevige wind tegen 6 aan. We trekken dus een rif, en ongewenst ook een rif in de fok omdat deze niet geheel wil uitrollen. Er blokkeert iets bovenin…
In Makkum nemen we het rolsysteem de volgende ochtend onder handen, door opnieuw watervast vet tussen de draaiende delen te wurmen met een rietje. Het heeft niet het gewenste resultaat en een schipper die ons heeft zien worstelen met de fok etc. komt advies aandragen. Volgens hem zit de bevestig van de fok te laag waardoor er teveel lijn bovenin speling geeft om het door de blokkade te trekken. Mijn tegenargument is dat het al 25 jaar prima heeft gewerkt en dat er niets is veranderd, dus dat er een ander probleem moet zijn. ER moet dus iets met de lagers oid aan de hand zijn. Hoewel zijn advies goed is bedoeld reageer ik wat kort af.
Zonder een goed werken rolsysteem, we kunnen iet goed uit en in rollen, wil ik niet de Waddenzee op en besluiten we eerst maar langs Sail Centre Makkum te gaan voor advies en evt. een nieuw rolsysteem (€€€€). Maar ook daar wordt bevestigd dat het TopReff systeem een zeer degelijk systeem is en dat er eigenlijk weinig aan kapot kan. Goed vetten en niet onder spanning op- en afrollen is het devies. We frutten er dus nog wat extra vet in en zonder spanning werkt het systeem als een tierelier. We kunnen dus verder. Met enige vertraging varen we uit richting Harlingen.
De volgende dag varen we uit met de brug van 9:25 uur naar Vlieland. Het is prachtig weer met een mooi windje en we verwachten meer, dus een rif in het grootzeil. Met ons vertrekt ook de Chakra, een Dehler 34 van Remco en Jeannet en een Hanse 385, Sa Better, allen vol getuigd. Wij zitten een 1/2 mijl achter de Chakra en vlak achter de Sa Better op de Pollendam. Voor het einde van de Pollendam hebben we de Sa Better ingehaald en de Chakra loopt niet uit.
Het is hoogwater Harlingen als we uitvaren dus zorgen over ondieptes hebben we niet. Als we de Blauwe Slenk opdraaien, steekt de Sa Better, die steeds een scheepslengte achter ons zit, de bocht af terwijl wij de geul blijven volgen. Het gevold is dat we achter de Sa Better aan het begin van de Vliestroom uitkomen en nu op de kont van Chakra zitten. De wind trekt verder aan, zoals ik had voorspeld. Ons rif komt nu goed uit. CHakra moet reven en Sa Better heeft de handen vol met 4 man aan boord. We kruizen nu tegen de wind richting de Stortemelk. Wij maken de slimste klappen en komen ruim voor de Chakra en op de kont van Sa Better op de Stortemelk uit.
Een gereefde 37cr VdS is sneller dan een 34 Vds, conform verwachting. Maar de Sa Better had ons finaal naar huis moeten zeilen en dat is ze niet gelukt. later hoorden we dat ze aan het trainen waren voor de Schuttevaer race; dan hebben ze aan ons een goeie sparringpartner gehad :-D.
Het is rustig op Vlieland, we zitten ruim voor de schoolvakanties en het weer is prachtig. Alleen de Noordenwind is koud als je in de wind zit. We blijven uiteindelijk 6 nachten op Vlieland en vertrekken dan naar Terschelling.
Week 2:
Vanuit Vlieland naar Terschelling kunnen we met hoogwater rechtstreeks door het Schuitengat naar Terschelling al met al een uurtje varen voordat we in Terschelling zijn. Ook hier is het rustig en we liggen op een mooi plekkie. We hebben een rendez vous met Janke en Jappie, die een appartement in West-Terschelling hebben gehuurd. Verder genieten we van he eiland de rust en het mooie weer, zeilen doen ook hier 6 dagen niet. Dezelfde dag dat wij in Terchelling liggen komen later op de dag Arco en Margreet met hun nieuwe Dehler 38 VdS, Krümel 3, ook op Terschelling aan. Leuk om Arco en Margreet met hun nieuwe schip hier te treffen.
week 3:
Na 2 weken veel genoten te hebben, maar weinig gezeild wordt het weer tijd om een stukkie te varen. We gaan naar Texel via het Schuitengat, 3 uur voor hoogwater kunnen we er zonder risico overheen (veel marge is er echter niet..), en via het Inschot en Scheurrak naar Texel.
Er staat echter te weinig wind en dus zetten we de motor bij om om tijd bij het Inschot te zijn om de ondiepte te kunnen passeren. Vlak voordat we het Inschot invaren komen we een duikelaar (bruinvis) tegen en geen zoals Jeannet dacht een uit het water springende zeehond….. Janke en Jappie zitten op de boot naar garlingen, maar die kunnen ons niet onderscheiden van de andere twee jachten die ook het Inschot invaren; we zijn te ver weg.
Pas vlak voor het einde van het Scheurrak, trekt de wind weer een beetje aan zodat we kunnen zeilen, zonder rif. We zitten 1-1,5 mijl achter de Whistle, een Jeanneau 36 en een Winner 10.10 of 11.20. We lopen nu ruim 8 knopen en voordat we Oudeschild in varen zijn de Whistle voorbij en varen we op de spiegel van de Winner. Hebben we toch nog even lekker kunnen zeilen de tweede helft van de tocht.
Arco en Margreet zijn een dag eerder naar Texel vertrokken, dus die ontmoeten we weer in de haven. Ook hier hebben we echt vakantie en genieten van het eiland het mooie weer. Leuk ook om Arco en Margreet beter te leren kennen dus we hebben een aantal leuke afspraken. Zo gaan we op een tandem, voor mij en Jeannet voort het eerst in ons leven, een mooie tocht over Texel maken. Wat ga je hard op zo’n tandem en wat kan je een kilometers maken. Heel anders dan op die vouwfietsen die we aan boord hebben. Dat gaan we vaker doen!
We gaan ook nog een dagje aan het strand liggen bij paal 21. Als we op het strand zitten valt mijn oog op iets dat in het zand ligt. Het blijkt een bordje met het getal 307 te zijn, het nummer van het strandhuisje van opa en oma Wassili. Oma is er dus weer even :-). Het bordje zit intussen op ons schuurtje in de tuin.
Omdat het laatste weekend weinig wind wordt voorspeld op het IJsselmeer, vertrekken op donderdag richting Harlingen. Omdat het pas laat hoogwater is vertrekken we tegen de stroom in om 14:15 uit Oudeschild. De wind is eerst nog zwak, maar trekt later aan tot 16-18 knopen en als we het vaarwater langs de Afsluitdijk bereiken begint ook de stroom mee te lopen. We knallen er dus nog even lekker op los en besluiten om in Makkum te overnachten.
Omdat de windvoorspelling nog steeds maar een paar knopen is besluiten we om bij Stavoren naar binnen te gaan en weer te overnachten in de Galamadammen. Daar is het nu echter veel drukker dan 3 weken daarvoor. Het is volop vakantie en dat merk je.
De laatste dag varen we op de motor over de Friese meren terug naar Lemmer; ook hier genieten we van en het is super druk op het water omdat de SKS oefenwedstrijden intussen zijn begonnen bij Heeg.
Het was weer een pracht vakantie!