Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Ankers, bruine snorren en zeilnummers

Soms heb je van die weekenden dat er meer gedaan moet worden dan alleen zeilen. Dat geeft dan meteen de kans om klusjes die al enige tijd gedaan moeten worden , af te handelen.

De bruine snor zat intussen weer zeer zichtbaar op de romp, na een kleine 500 mijl gevaren te hebben. Hoewel het bij mannen stoer kan zijn om een baardje te laten staan, misstaat dit volledig op een zeiljacht. Met een opblaasbootje ben ik rondom het schip bezig geweest om deze aanslag te verwijderen met QuickClean. En ik heb meteen maar de hele romp even gepoetst.

Vorig seizoen hebben wij het anker geheel niet gebruikt inclusief de bijbehorende ankerlier. Omdat we wel van plan zijn dit jaar het anker te gebruiken moest ik dus controleren of deze überhaupt nog werkte. DE contacten waren enigszins gecorrodeerd en met een beetje contactspray weer toto leven geroepen. De afstand bediening werkt weer. Maar de rol waar de ketting door wordt opgedraaid liep op een deel aan op de lock. Ook dat is weer verholpen en de lier werkt weer.

Tot slot moest het zeilnummer nog in het zeil geplakt worden. Volgens ORC regels moet de bakboord zijde hoger dan de stuurboordzijde en dienen de letters/cijfers 6cm uit elkaar te staan. Hiervoor moest wel het hele zeil uit de mast genomen worden en met behulp van Jeannet heb ik het zeilnummer NED 8591 geplakt.

Ankers enzo

Bij de tewaterlating eind maart is ons anker, door een aanvaring door een derde, beschadigd geraakt. Zoals te zien is het ontzet, of […]