17 juni 2013. Van de storm is weinig meer te merken. We vertrekken vandaag dus naar Makkum. Met een NO- windje, 10-11 knopen, gaan we vol getuigd richting Noordhoek Vrouwenzand.
Met het witte zeil lopen we niet eens heel veel langzamer dan met het supersonische zeil dat we dus kapot hebben. Als we de Noordhoek Vrouwezand zijn gepasseerd, trekt de wind nog iets aan naar 15 knopen. We lopen toch steeds boven de 6.3 knopen, scherp aan de wind.
Als we bij de aanloop naar Kornwerderzand/Makkum aankomen draait er een Elan 37, Early Bird, achter ons aan om even te racen. We lopen nu regelmatig even boven de 7 knopen, maar op de AIS kan ik zien dat de Elan 0.2 knoop harder loopt. Heel zachtjes loopt ie in.Vinden we niets eens tegenvallen, dat we deze Elan net niet voor kunnen blijven, zonder optimale trim.
Na een uurtje of zes lopen we Makkum Marina binnen en bellen met de zeilmaker UK Halsey/De Vries Sails, om te beoordelen of het zeil nog reparabel is. Pima service, want ze komen de zeilen wel even ophalen, die veel te zwaar zijn om even achterop de vouwfiets te nemen.We spreken af de volgende morgen langs te komen om de opties te bespreken.
We hebben er een mooi dagje zeilen op zitten.