Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.
Digitaal logboek van de reizen van de Yazz.

Motorproblemen, motorproblemen, motorproblemen

Na ons laatste tochtje hadden we wederom problemen met de motor tijdens het terugvaren van Enkhuizen naar Lelystad. Daar moet dus iets aan gebeuren.

Op basis van het fenomeen terugvallen in toerental en dan na 10-60 seconden weer oppikken naar oorspronkelijk toerental en dat in een zich willekeurig repeterend patroon vermoed ik dat we een luchtlek hebben in de brandstoftoevoer.

Omdat er een spoortje diesel lekt bij het fijnfilter besluit ik een O-ring te plaatsen omdat ik (denk) deze niet eb gezien bij de laatste ontluchting procedure. Als ik de ring los haal en het potje met filter verwijder ontdek ik dat het potje maar 1/2 gevuld is met diesel, terwijl dit volledig vol moet zitten. Voordeel is wel dat je zonder morsen het filter kan wegnemen 😉

Dit zet mij wel aan het denken, maar nog niet toe tot actie. Als ik het filter weer heb gemonteerd ontlucht ik de motor en start deze. Na 3 seconde gelopen te hebben stopt de motor en ik denk dus er zit nog lucht in het leiding systeem. Ontluchten maar weer.
Na vele vergeefse pogingen om de motor weer aan de praat te krijgen besluit ik het voor gezien te houden deze avond en er maar eens een nachtje over te slapen. ‘s-Avonds raadpleeg in nog even de site van de Dehlerclub Nederland. En daar is men het wel met mij eens; waarschijnlijk luchtlek in de brandstofleiding.

De volgende dag check ik nogmaals de site en en zie een opmerking van een D35 eigenaar over nog een groffilter bij de brandstoftank. Deze heb ik nog nooit gezien, maar besluit toch op onderzoek uit te gaan. En idd onder de houten vloer in de bakskist zit een klein koperkleuring filterhuis.

Als ik het filter open maak weet ik niet wat ik zie(zie foto’s).

IMG_0021[1]IMG_0022[1]

Het filter zit volledig verstopt met een soort ruwe stookolie-achtige substantie. Ook de noodkraan haal ik uit elkaar en ook deze is volledig vervuild. Het filter en het huis maak ik schoon en ook het pompje van de kachel is door dit euvel aangetast en wordt dus ook gereinigd.
Ik heb zo’n vermoeden dat dit filter de laatste 8 jaar, dus tijden het bezit van de vorige eigenaar nooit is gezien, laat staan is onderhouden. Dit verklaart ook waarom we eerder zoveel moeite hadden om diesel aan te zuigen bij het ontluchten van het Delphi filter.

Als ik alles weer schoon het terug geplaatst kan ik stralen diesel door het Delphi filter zuigen. De verstopping was dus de reden voor het curieuze gedrag van de motor. Deze loopt nu weer als een zonnetje, met de naald stabiel op de RPM meter. Het komende seizoen hebben we geen problemen meer. Van de winter ga ik de dieseltank reinigen. Voor alsnog heb ik er een shock-dose Grotamar 71 in gedaan. De bacterie groei stopt hierdoor en zal uiteindelijk ook worden afgebroken.