Op eerste Pinksterdag willen we naar Hindeloopen of Lemmer. De wind is pal Noord en we zullen moeten kruisen. Al snel, als we op het IJsselmeer varen, merken we dat de wind schift en ook niet stabiel is qua windsterkte. Het kost ons best wat tijd om in Noordelijke richting te vorderen. Na een uurtje of 4 liggen we aan lagerwal bij de Staart van het Enkhuizerzand. We besluiten dan toch maar naar Enkhuizen te gaan.
We meren af tussen de R en de S steiger aan lager wal.
‘s-Avond gaan we eten bij de pizzaboer in Enkhuizen; goed en niet duur.
Omdat de kachel het heeft begeven is het best fris aan boord, maar we hebben de dektent opgezet en dat scheelt enorm. We kunnen aan dek en uit de wind zitten. Top!
Hieronder even een kort fragment van de tocht naar Enkhuizen.
Op tweede Pinksterdag is er nauwelijks wind en de vooruitzichten zijn grijs grijs en nog een grijs met een vleugje motregen.
We besluiten op de motor naar Lelystad te varen, temeer om te zien hoe de motor zich houdt.
Nou daar komen we na een 1/2 uurtje wel achter. Het toerental valt terug van 2500 naar zo’n 1000 RPM. Dan slaat de motor af en het gegil van het motoralarm klinkt schel over het water. Een Duitse Bavaria, Fly genaamd, komt langszij en vragt in het Engels of we hulp nodig hebben en biedt ons een sleep aan. Ik sla het vriendelijk af en vertel dat we waarschijnlijk wat lucht in de leidingen hebben, maar vraag wel of ze in de buurt willen blijven zodat we ze kunnen oproepen als we echt een probleem hebben. Dat doen ze. Goeie Duitsers…..!
Door ervaring wijs geworden blijf ik met m’n tengels van de gashendel af. Zolang de motor loopt hebben we voortstuwing. Na een 10-tal seconden komt de motor weer op toeren. Als ik naar de meter van het toerental kijk staat de naald heftig te zwabberen rond het toerental en is niet stabiel….
Dit ritueel herhaalt zich de komende 3 uur met niet voorspelbare intervallen.
Op één been lopen we uiteindelijk de DEKO binnen. Een klusje erbij dus.
Speciaal voor de Duitste bemanning van de Fly in het Engels:
Crew of the sailingvessel Fly, thanks for standing by during our trip from Enkhuizen to Lelystad