22-25 april 2011


Met het Paasweekeind voor de boeg laat het weer zich van zijn beste kant zien. Zomerse temperaturen en een N-NO windje ergens tussen 3-4 Bft. Het wordt ook het eerste weekend dit jaar met een overnachting aan boord.

Met de nieuw stuurautomaat op zijn plaats ben ik vrijdags druk om de automaat te testen. in vergelijking tot de oude ST4000 is deze een stuk actiever. Dat zal deels te maken hebben met de gevoeligheid van de automaat. Volgens het boekje moet die tussen 4 en 6 ingesteld zijn voor normaal gebruik. Ik heb hem dus op 5 staan, maar in de praktijk stel ik deze toch vaak bij naar 3 (minder gevoelig).

Zaterdags vaar ik naar Enkhuizen en weet dan nog iet of ik één of twee dagen weg blijf. Het weer is uitstekend met een 3 Bft uit NO richting. Ik koers op de ET-O af, maar deze blijkt dit jaar toch meer westelijk te liggen dan vorig jaar. Ik schat zo’n 0,3 mijl. De ET-N is weggehaald en de jachtbetonning ligt ook anders dan op de kaart(2010) staat aangegeven. Het enige wat nog wel klopt is de positie van de ET-N1, dus op de hoek van het Enkhuizerzand en het Krabbersgat.

Het is nog redelijk rustig als ik rond 16:30 de Compagnieshaven binnenvaar en ik krijg een box toegewezen op de D-steiger.

Natuurlijk haal ik weer een kibbeling menuutje en daarna een lekker ijsje. In de oude haven liggen toch behoorlijk wat schepen, mn veel en grote motorboten. Als het donker wordt ga ik te kooi.

De volgende morgen is het wederom een stralende dag met een aangenaam briesje. Rond 9:30 neem ik even een kijkje bij de ingang van de Comapagnieshaven zie hieronder:

Rond 11:00 uur vaar ik uit, maar alras stort de wind in naar zo goed als 0 knopen. Ik dobber rustig zuidwaarts en besluit het dek eens goed af te nemen. Door de grote hoeveelheid pollen in de lucht voelt het dek als schuurpapier.

Tegen 15:00 uur trekt de wind toch weer aan en kan ik toch nog met een gangetje van 5 knopen en ruime wind naar Lelystad varen.

Op tweede Paasdag zeil ik nog een beetje richting de ET-O als ik om 13:00 uur uitvaar. Ook nu stort de wind weer helemaal in om tegen een uur of 16:00 weer aan te trekken. Er zijn veel schepen op het water en hoewel velen het grootzeil hebben gehesen . motoren ze toch bijna allemaal. Geen van de motorende schepen heeft de kegel gehesen….

Een luid geronk trekt mijn aandacht; het blijkt een watervliegtuig te zijn die in de buurt van de Energiecentrale start en stops aan het maken is.

Tot slot nog even een filmpje:


Bij terugkomst controleer ik even het motorcompartiment en er ligt behoorlijk wat diesle in de lekbak. Als ik de boutjes van de brandstofopvoerpomp aandraai, draait één van de twee boutjes dol! F**k! Dit zou zo maar eens het jaar van de reparaties kunnen worden…..

Ik zal dus nu echt de brandstofopvoerpomp moeten vervangen…..