Paasweekeinde! Met temperaturen die nog niet in de dubbele cijfers lopen gaan we 2 april richting Enkhuizen. De wind is zuid, koud en 5-6 Bft. We sturen 5-10 graden met de wind 160 graden achterlijk. ALs we de Sport C dwars hebben, draaien we een stormrondje en kunnen we met de wind 150 graden achterlijk op de nieuwe Oost Cardinaal (ET-O)op de hoek van het Enhuizerzand sturen. (Voor coördinaten zie vorige bericht)
Ook op de hoek van het Krabbersgat ligt een nieuwe Noord Cardinaal, de ET-N1. Als we langs het Enkhuizerzand sturen zie ik op de digitale kaart dat we aan de bakboordzijde van de boeienlijn sturen. Met de verrekijker speur ik de stuurboordzijde af naar de markering. Ik kan hem niet vinden. Als ik de bakboordzijde afzoek zie ik de boeienlijn liggen. Gelukkig zitten we dus aan de veilige kant. De boeienlijn langs het Enkhuizerzand ligt dus strak langs de ondieptes. In tegenstelling wat de kaart van 2009 laat zien. Ik heb hiervoor de BAZ afgespeurd, maar nergens een aanpassing gevonden. Sinds wanneer is dit veranderd?
Met een kleine 3 uur zijn we in Enkhuizen en leggen we aan in de Compagniehaven. Goeie douches en geweldige broodjes. We liggen aan Oscar 47,
De volgende dag is het slecht weer; d.w.z. regen, kou en vrij krachtige wind. We besluiten eerst nog even door Enkhuizen te struinen. Als we bij de watersportwinkel in de Compagniehaven staan kom ik een oud collega’s tegen; Daniella Traa en haar partner. We praten even bij, leuk om haat weer te spreken. Ze liggen met hun X-43, BigXmile in de binnenhaven.
Tegen 13:00 uur varen we en gaan we richting Hoorn. Met een rif in het grootzeil sturen we de sluis uit. We krijgen de nodige regen over ons heen. Ter hoogte van Oosterleek zakt de wind eruit. En warm is het nog steeds niet. Gelukkig zitten we goed ingepakt.
De wind krimpt en we kunnen nu nog slecht Wijdenes halen. Dan zakt de wind er helemaal uit. We besluiten op de motor de laatste paar mijl naar Hoorn te pakken.
Net voor vijven struinen we door Hoorn. Halen wat boodschappen en nemen aan boord een neut. Het plan is om de volgende dag door te varen naar Monnickendam.
Op Eerste Paasdag is er nauwelijks wind en de zon is nauwelijks te zien. We besluiten in Hoorn te blijven liggen. ’s Avonds eten we in een nieuw restaurant op het plein in Hoorn, restaurant Seven.
Niet al te duur en best goed te eten.
Tweede Paasdag varen we terug naar Lelystad. 118 graden met de wind achterlijk halen we 7.3 knopen max. Met 2 uur en 15 minuten liggen in de bakboordsluis van de Houtrib.
Dan begint de ellende. Het is zo druk op de weg dat de brug niet open kan. Sinds de problemen met de Ketelbrug , mag er kennelijk allen gedraaid worden volgens een noodverordening. Dat betekent dat er een monteur aanwezig moet zijn. Maar die komt niet op 2de Paasdag. Er is immers niet mis met de brug!
We worden verzocht de sluis te verlaten en tot nader order aan het remmingwerk te gaan liggen.
Een Duist bemande huurboot van 43 voet moet achteruit de sluis uit. Wat er zich vervolgens ontvouwt laat zich moeilijk beschrijven. Maar de tijd dat wij trekschuiten gebruikten is al lang geleden. Toch besluit de schipper deze techniek in te zetten. We wachten op het moment dat een bemanningslid te water zal raken……We missen de afloop omdat we zelf achteruitvarend de sluis uit moeten.
Al met al liggen we ruim 3 uur voor de brug te wachten totdat we eindelijk geschut worden. Dit is echt belachelijk.
Toch hebben we er een heerlijk weekend op zitten. Het eerste weekend op de boot van het jaar.