De eerste dag die lijkt op wat een lentedag zou kunnen zijn. Een mooie dag ook om te zeilen, met een ONO matige tot vrij kachtige wind.
De Yazz is intussen helemaal in gereedheid gebracht, dwz dat naast de basic zaken om te kunnen zeilen, nu ook weer langere tochten gemaakt kunnen worden.
Vandaag moesten er echter eerst nog wat zaken uitgetest worden. Allereerst bleek er telkens water in de bilg te staan, voor zover je over een bilg kan spreken op een Dehler 31.
Eerst leek het of de watertank onder helling water lekte, maar dat is nu uitgesloten. Ook de stuffing box leek te lekken, maar die is na nieuw vet ook weer kurkdroog.
Uiteindelijk bleek dat de aansluitingen van de nieuw geplaatse wierfilter de boosdoener te zijn. Na wat aanpassingen lijkt deze nu ook droog te zijn.
De stuurautomaat werkt ook weer na behoren.
Ik ben bezig geweest om het navigatieprogramma SeaClearII met een GPS muis als basis navigatieplotter te gebruiken. Ook dat is gelukt.
Ook de Tracktivator heb ik de route laten loggen.
Overigens is de Yazz via het internet te traceren tijdens de zeiltochten. Ga hiervoor naar de site van Track-it.info en login met username Demo01 en wachtwoord demo01. De Yazz vindt u onder Boat
Last but not least heb ik het examen Vaarbewijs I en II met succes afgelegd. Ik mag nu dus alle zeeën bevaren met schepen tot 20 meter. Hoewel ik mij terdege heb voorbereid mbv de examentraining Klein vaarbewijs I +II en in totaal 36 oefenexamens heb gemaakt, moet ik eerlijk bekennen dat het examen VB I mij toch tegenviel. Terwijl ik vind dat dit eigenlijk het makkelijkste deel is. Van de 60 te behalen punten heb ik er slechts 46 gescoord, waarbij 42 de minimale score is om te slagen.
Voor de volledigheid meld ik dan ook maar dat ik voor VBA 46 van de 50 punten heb gescoord, waarbij 35 de minimale score is om te slagen.
Voor meer info over het examen vaarbewijs zie de site van Vamex