Na lange tijd van winterse kou en bijbehorende hagel en natte sneeuwbuien is het nu eindelijk een beetje beter weer. De temperatuur is nog steeds beneden de 10 graden, maar de zon schijnt of gaat schijnen en er is voldoende wind om lekker te zeilen.
Als we op het Prinses Margrietkanaal varen maken we ons klaar om nog even aan de wachtplaats af te meren als de lampen op rood/groen gaan en we kunnen eigenlijk direct achter een groot schip de sluis in. Druk is het niet. Daarna de Lemstergeul op de windmeter kalibreren en de zeilen hijsen. Met een NW-windje 5Bft zullen we wat moeten kruisen naar de hoek van het Vrouwenzand.
Er is door Rijkswaterstaat nieuwe betonning uitgelegd. Rode stompe tonnen SB10 t/m SB 44 en de VZ Zuid en VZ West zijn opgenomen net als de jachtbetonning dier voorheen langs de Steile bank lag.
Het is dus even zoeken, maar het wijst zich eigenlijk vanzelf Daar waar vroeger de VZ-W lag ligt nu een Groen-Rode splitsingston.
De wind ruimt een beetje en we komen goed uit bij de hoek van het Vrouwenzand, steken een mijl door en maken de klap naar Hindeloopen. We kunnen het in 1x bezeilen.
Aangekomen in Hindeloopen meren we af, traditioneel, in de gemeente haven. Het is niet druk en we willen met de kop naar de steiger van Onno afmeren als 4de schip. Ik loop echter een meter voor de steiger vast. De dieptelog geeft 1.70 m aan… Kennelijk is deze hoek wat dicht geslibt. We meren dus langszij af bij een Scanmar 391.
’s Avond eten we bij Ame Gijs en daarna te kooi.
Op 1 mei, de dag van de arbied, die op zondag valt, is het prachtig weer en na een goed ontbijt vertrekken we om 11:15 terug naar huis. Heerlijk zeilweer en met een bakstag windje kunnen we relaxed genieten van de zon en laten de boot lekker zelf sturen.
Als we weer bij de Prinses Margrietsluis aankomen moeten we even an de wachtstijger. Dan gaan de lichten op rood/groen. De sluis staat open maar de lichten staan nog steeds op rood/groen. Onduidelijkheid bij de jachten en platbodems die voor de sluis lagen te wachten. Uiteindelijk bleek dat de lichten in dit geval voor de brug gelden en iedereen kon de sluis in.